10:32|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 19 آذر 1399 - 11:40
کد خبر: 15391
یادداشت:

فاصله زیاد تورم و درآمدهای کارگری / فلاکت کارگران زیر سایه تورم

شرایط نابسامانی اقتصادی و افزایش قیمت ها در بازار خرید و فروش، شوک جدیدی را به اقشار حقوق بگیر بویژه قشر کارگری وارد کرده است.
فاصله زیاد تورم و درآمدهای کارگری / فلاکت کارگران زیر سایه تورم

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با توجه به بحران اقتصادی و تورم های اخیر در کشور، در صورت افزایش این گرانی ها و عدم نظارت و کنترل تورم از سوی دولت شاهد تشدید وضعیت نامناسب معیشتی کارگران و اقشار ضعیف جامعه خواهیم بود.

متاسفانه این روزها کاهش ارزش پول ملی، تبعات جبران ناپذیری برای کارگران به همراه داشته است و در این میان با توجه به ناتوانی دولت در تثبیت نرخ ارز و نوسانات قیمتی، پیش بینی می‌شود دولت در صورت وارد کردن اقلام مصرفی با نرخ جدید ارز مشکلات معیشتی حداقل بگیران را تشدید‌ کند.

بسیاری از کارگران و حداقل بگیران با اشاره به افزایش غیر قابل پیش بینی قیمت اقلام مصرفی اظهار دارند: شرایط نابسامان اقتصادی و افزایش قیمت‌ها در بازار خرید و فروش، شوک جدیدی را به اقشار حقوق بگیر از جمله کارگران وارد کرده است.

کارگران هر ساله نسبت به تصویب نرخ دستمزد خود با توجه به اینکه با تورم موجود همخوانی ندارد معترض بوده‌اند این در حالیست که نرخ تورم کنونی با توجه به میزان دستمزد به اوج خود رسیده است. از این رو نمی‌شود انتظار داشت کارگرانی که هر ساله با حداقل درآمد امرار معاش می‌کرده‌اند بتوانند با شرایط فعلی خود را وفق دهند.

متاسفانه افزایش لحظه ای قیمت کالاهای اساسی از یک سو و  کاهش قدرت خرید کارگران و نابرابری حقوق و تورم از سوی دیگر كاهش قدرت خرید کارگران را تشدید‌ کرده است.

به هر حال پیش بینی شرایط فعلی از وظایف مسئولان اقتصادی کشور بوده است که به جهت سوء مدیریت وعدم برنامه ریزی مناسب از سوی آنان باعث ایجاد تشنجات اخیر اقتصادی شده است.

در چنین شرایطی که کارگران با حقوق ثابت زندگی می‌کنند و به حداقل درآمد خود متکی هستند به نظر می‌رسد دولت باید در اتخاذ تدابیری خاص تسریع و تلاش بیشتری کند، تا در این شرایط و بحران اقتصادی این قش از جامعه بیشتر از این آسیب نبینند.
Top of Form

در صورتی که این امر مهم اتفاق نیفتد  و کارگران نتوانند به حقوق  خود برسند،نه چرخ تولید می چرخد و نه جهشی در تولید اتفاق می‌افتد. بلکه با عدم حمایت دولت فشار حاصل از تورم و مشکلات اقتصادی با تعدیل نیرو، کاهش دستمزد، نبودن امنیت شغلی، رکود اقتصادی بیشتری بر جامعه حاکم می‌شود، جامعه کارگری نیازمند تدبیر، تفکر و اقدامات هوشمندانه سه جانبه دولتمردان و نمایندگان کارفرمایی و نمایندگان کارگری مطابق با قانون کار می‌باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید