15:18|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 18 آذر 1399 - 11:50
کد خبر: 15383
یادداشت:

زندگی نمایشی مردم در فضای مجازی

امروزه زندگی‌ها چنان تحت تأثیر ابزار‌های ارتباطاتی و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی قرار گرفته که مرز‌های این ارتباطات محو شده است؛ به‌طوری که گویا پنهان نگه‌داشتن زندگی خصوصی دشوار و گاهی غیرممکن به نظر می‌رسد.
زندگی نمایشی مردم در فضای مجازی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در این جریان ابعاد مختلف شخصیتی بروز و ظهور می‌کند که از بعد رفتاری و اجتماعی شاهد نوعی زندگی نمایشی و نمایش زندگی در فضای مجازی هستیم که می‌توان آن را به عنوان دو آسیب و پیامد جدی مورد توجه قرار داد؛ این اتفاقات از طریق رسانه‌های بصری مثل فیس‌بوک، تلگرام و به‌خصوص اینستاگرام افزایش یافته است.

در واقع این رسانه‌ها به‌ویژه اینستاگرام به آلبوم عکس مجازی و عمومی تبدیل شدند که اشخاص می‌توانند عکس‌های شخصی را هم رؤیت کنند؛ اما در این اتفاق شاهد نوعی افراطی‌گری شدیم که ابعاد اخلاقی و اجتماعی مختلفی دارد.

در جامعه ما به‌دلیل اینکه فرهنگ استفاده از این تکنولوژی رها شده است به این وضع رسیده‌ایم. شبکه‌های اجتماعی به محیط خانواده نفوذ کرده‌ و خود را به منزله یک عضو از این جامعه کوچک معرفی کردند. در کنار این مسئله به دلیل عدم آموزش در خانواده و اختلالات خانوادگی فراوان، افراد از خانواده فاصله گرفته و به شبکه‌های اجتماعی پناهنده شدند؛ افراد در این محیط مورد پذیرش قرار گرفتند، تأیید شدند و در نهایت با آن خو گرفتند.

«زندگی نمایشی» بیشتر ناظر بر نقش بازی کردن و نوعی زیست نمایشی است که می‌توان آن را فتوشاپ زندگی دانست به این معنی که افراد از طریق عکس و متن، روایتی از زندگی ارائه می‌کنند که ساخته ابزارهای رسانه‌ای است و بازتابی از شخصیت و زندگی واقعی افراد نیست.

متاسفانه این روش نوعی به رخ کشیدن خود به دیگران و نوعی عقده‌گشایی و فخرفروشی را در خود نهفته دارد که گاهی چنان آشکار و افراطی است که دلزدگی ایجاد می‌کند.

گاهی افراد و کاربران شبکه‌های اجتماعی چندان درگیر این رقابت‌های مجازی و برتری در زندگی نمایشی و نمایش زندگی می‌شوند که از زندگی و شخصیت واقعی خود دور شده و درگیر هویت مجازی خودساخته و پوشالی می‌شوند که پیامدهای سوء آن مثل عصبیت و رفتارهای پرخاشگرانه دامن آنها را می‌گیرد. این مساله و گستردگی آن در کنار ضرورت سواد رسانه‌ای، اهمیت اخلاق رسانه‌ای را برجسته‌تر می‌کند. متاسفانه شبکه‌های اجتماعی به فرهنگ غلط چشم و هم‌چشمی در جامعه ما دامن زده و افراد را در یک رقابت  روان‌پریشانه برای اثبات مجازی خود گرفتار می‌کند.

با گسترش ابزارهای جدید ارتباطی بویژه اینترنت، آشنایی های مجازی در جامعه رو به افزایش است و بیشتر مشتریان این فضا جوانانی هستند که به دنبال یک هم کلام و آشنایی به وسیله دنیای مجازی هستند.
استفاده نادرست از اینترنت در افزایش جرم هایی مانند اعتیاد، خودکشی و طلاق تأثیرگذار است و سبب افزایش آمار آسیبهای اجتماعی می شود. برقراری روابط غیراخلاقی در اتاق های گفتگو (چت روم ها)، تبلیغ ضددینی به وسیله فرقه های انحرافی و مکاتبه های انحرافی باعث گمراهی و بروز ناهنجاریهای اجتماعی می شوند.


سامانه های جدید ارتباطی(شبکه های اجتماعی مجازی) آسانتر، ارزان تر و در دسترس تر هستند و به همین دلیل استفاده از این فناوریهای جدید برای کاربران جذاب تر است وکمبود ارتباط میان فردی در جامعه به راحتی به وسیله این سامانه ها جبران میشود.

خانواده ها باید ضرورت گفتگوی باکیفیت را در خانه بیش از پیش جدی بگیرند. پدران و مادران باید الگویی مناسب برای گفتگو داشته باشند و خود را به زمان و برنامه ای مشخص برای گفتگو در منزل مقید بدانند و با فرزندان درباره مسائل مختلف روز و غیره صحبت کنند .گفتگوهای صمیمانه از مهمترین و موثرترین شیوه های افزایش صمیمیت بین اعضای خانواده هستند اما این کار به تقویت مهارت های گفتگو و توجه به کیفیت گفتگو نیاز دارد.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید