10:11|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 18 آذر 1399 - 10:15
کد خبر: 15381
یادداشت:

مسئولان، قربانیان بی نام و نشان کرونا را دریابند

زنان سرپرست خانوار که جزء اقشار آسیب پذیر جامعه هستند در این روزهای سخت کرونایی، با مسوولیتی دوچندان مواجه اند، چرا که حال ناخوش اقتصاد که به دلیل شیوع کرونا افزایش یافته برای همه افراد یکسان نیست و سفره بسیاری از این زنان کوچک شده و یا خالی مانده است.
مسئولان، قربانیان بی نام و نشان کرونا را دریابند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ویروس کرونا در وضعیت کنونی، علاوه بر قربانی کردن بخشی از جمعیت، بخش بسیار گسترده تری را به به سمت  فقر می کشاند. در این شرایط، گروه های آسیب پذیر، ضربه سخت تری را متحمل می شوند. زنان سرپرست خانوار بیشتر در معرض خطرات ناشی از فروپاشی اقتصادی و فقر خواهند بود، زیرا  احتمال بیشتری وجود دارد که در بخش اقتصاد غیررسمی و خصوصی، حق اشتغال آن ها کاهش یابد یا اصلا  شغل خود را از دست بدهند .

زنانی که قناعت و عزت را به پول تکدی گری ترجیح می دهند و با دستانی نحیف و لرزان، چرخ کارگاه های خیاطی را به چرخش در می آورند، به نظافت مراکز درمانی و آرایشی می پردازند و یا با اندکی سلیقه و توانایی، زینت بخش سفره مشتریان می شوند و یا به خلق یک اثر هنری هرچند کوچک، دست می زنند تنها می خواهند با تحمل  کوله بار سختی و ناملایمتی روزگار، لقمه حلالی به خانه خود ببرند.

پیامدهای اقتصادی کرونا موجب شده که برخی از این بانوان به دستفروشی، عروسک سازی و خیاطی و حتی زباله گردی در خیابان های شهرمان روی بیاورند و با تبعات اجتماعی متعددی مواجه شوند و حال باید دید نهادهای حمایتی چه تدبیری برای کاهش فشارهای مالی برای این زنان در نظر گرفته اند.

طرح های دولت باهدف در خانه ماندن، فاصله گذاری اجتماعی برای کاهش تبعات و کنترل انتشار ویروس کرونا  اگرچه تا حدودی به مدیریت این بیماری کمک کرد، اما در عمل اقشار آسیب پذیر و از جمله زنان سرپرست خانوار با در خانه ماندن به شدت آسیب دیده اند و ضروری است برای جبران خسارت و آسیب های مختلف، اقدامات عاجل و موثر انجام شود.
حال سوال اینجاست، در این ایام که کارهای خدماتی و روزمزد تعطیل شده اند، چه کار مشخصی برای این گروه انجام گرفته است؟ برای شناسایی این افراد و حمایت از آنها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

با وجود اینکه بیماری  کرونا کسب و کاربسیاری  از زنان سرپرست خانوار را فلج کرده است، ولی این قشر از جامعه برای رهایی از طعم نداری و کاهش مشکلات ریز و درشت زندگی با این بحران در حال ستیز هستند و هنوز هم برای نان‌آوری از جان مایه می‌گذارند.

لازم و ضروری است مسئولین ما یک مقدار این قشر   از جامعه آسیب پذیر و کم برخوردار را جدی تر بگیرند و اقدامات موثرتری را در زمینه حل مشکلات آنها انجام دهند. به عنوان مثال با ممنوعیت تعدیل زنان سرپرست خانوار، زمینه حمایت از آنان را فراهم نماید و با تسهیل روند اعطای بیمه زنان صنعتگر، تقویت بازار فروش مجازی و اعطای کمک هزینه به زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی تا حدودی از بار سنگین مشکلات اقتصادی بر دوش زنان سرپرست خانوار بکاهد.

پرداخت تسهیلات ۱ و ۲ میلیون تومانی از سوی دولت برای  کمک به این قشر از جامعه، متناسب با هزینه های زندگی و نیازهای این خانوارها نیست و ثانیا برای زنان سرپرست خانواری که ماه هاست بیکار بوده اند و مشخص نیست بتوانند شغل جدیدی پیدا کنند پرداخت اقساط  وام کاری دشوار و باری مضاعف بر دوش آن هاست.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

لیلا
1399/09/19 - 01:25

من خیاطم تو این وضعیت کرونایی نه عروسی هست نه جشنی نه رفت وامدی هست برا همین هیچ کس لباس نمیدوزه خودم سرپرست دخترم هستم از کجا بیارم تو این گرونی .چرا مسعولان کاری نمیکنن