16:30|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 17 آذر 1399 - 11:42
کد خبر: 15376
یادداشت:

مردم ارومیه غرق در گرانی کمرشکن/ داستان تلخی که پایان ندارد

افزایش قیمت کالاهای اساسی بر زندگی اقشار متوسط جامعه تأثیر زیادی گذاشته و باعث سقوط این قشر به زیر خط فقر شده و دیگر تحمل این شرایط برای‌شان سخت و صدای آنها را در آورده است.
مردم ارومیه غرق در گرانی کمرشکن/ داستان تلخی که پایان ندارد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، متاسفانه این روزها افزایش قیمت به حدی رسیده است که آمارهای دولتی هم دیگر نمی‌توانند گرانی‌ کالاهای اساسی در بازار را کتمان کنند؛ قیمت مرغ، حبوبات، تخم مرغ و گوشت قرمز، لبنیات ، میوه و... هر روز نسبت به روز قبل گرانتر می شود.
این روزها گرانی به نقل تمامی محافل در شهر ارومیه تبدیل شده است به طوری که هر روز مردم کوچه و بازار منتظرند نام یک کالایی را بشنوند که قیمتش به یکباره چند برابر شده است، در ماه های اخیر با توجه به مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا و همچنین افزایش بی سابقه قیمت دلار در کشور بسیاری از کالاهای اساسی خانوار از مسکن و خودرو گرفته تا میوه و … رنگ افزایش قیمت به خود دیده اند.
در برخی از مناطق استان نیز گزارش ها حاکی از نایاب بودن برخی کالاها و یا کمبود آنها حکایت دارد، اما در ورای همه این گرانی و افزایش قیمت و نایاب بودن کالاهای اساسی و بعضا غیراساسی خانوار عدم نظارت نهادها و سازمانهای متولی امر خود مردم را دچار یاس و نامیدی کرده است. 
این گرانی ها در حالی است که حقوق کارگران نسبت به سال گذشته تنها ۲۶ درصد افزایش یافته، ولی متاسفانه قیمت کالاها اساسی بعضا با افزایش ۱۵۰ درصدی روبرو بوده است.
باید دید مسئولان امر تا چه اندازه دغدغه مشکلات مردم را دارند آیا بازهم می خواهند دست روی دست بگذارند و شاهد این همه مشکلات اقتصادی باشند؟
این روزها به هر بازاری که سر بزنید، قیمت‌ها به سقف چند ماهه اخیر چسبیده‌ و خیال پایین آمدن ندارند. فرقی نمی‌کند بازار چه محصول یا کالا و خدماتی باشد؛ از بازار خودرو و قطعات آن گرفته تا بازار مسکن و نیازهای ضروری و اساسی سفره های مردم.
اگر به میانه های نیم سال اول بازگردیم، خبرها حکایت از افزایش قیمت‌ها به دلیل جهش‌های لحظه ای و ساعت به ساعت نرخ ارز به ویژه دلار آمریکا در بازار آزاد داشت. هرچند مسئولین دولتی معتقد بودند که قیمت‌های ارز در بازاری کم حجم رقم خورده و نباید تأثیری بر کالاها به ویژه کالاهای اساسی مردم داشته باشد، زیرا دولت برای تأمین نیاز اساسی مردم، دلار 4200 تومانی تخصیص داده است.
اما آنچه مسلم است، اینکه جهش نرخ ارز تأثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات گذاشته بود و مردم نیز این ارتباط مستقیم را باور کرده بودند و بسیاری از مردم دلیل دیگری را متصور نمی‌شدند.
البته بعد از مدتی دلار نه به قیمت قبلی اما به حالت تقریباً ثابت برگشت ولی اجناس و کالاها همچنان گران و دائماً در حال افزایش است و هر روز مردم با یک شوک و رونمایی از گرانی جدید کالاها مواجه می‌شوند.
 حال پرسش اینجاست که آیا اساساً جهش‌های چند ماه اخیر نرخ کالاها و خدمات، تنها متأثر از افزایش نرخ ارز بوده که حالا با افت آن، باید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم؟!
آیا کسی کالایی را سراغ دارد که به دنبال ریزش اخیر نرخ ارز، به کاهش قیمت رضایت داده باشد؟

در پایان لازم است مسئولان امر با کنترل و نظارت بر قیمت‌ها و همچنین مقابله با گران‌فروشی و قاچاق کالاها شرایط زندگی برای مردمی که واقعاً در این شرایط بحرانی کروناحق‌شان این نبوده و نیست را بهبود بخشند و امید دوباره و بخصوص اعتماد نسبت به مسؤولان را در دل مردم زنده نمایند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

ناصر
1399/09/18 - 08:19

بی کفاینی مسولین استان را میرساند حداقل از خواب بیدارشان کنید و پیگیری نمایید دست ما از رسیدن به مسیولین کوتاه است و اگر صدایمان را بلند کنیم در گلو خفه میشود