10:12|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 29 آبان 1399 - 12:48
کد خبر: 15345
یادداشت:

وضعیت قرمز اهدای خون در روزهای کرونایی

با شیوع ویروس کرونا مراجعه به مراکز اهدای خون کاهش یافته است . در آذربایجان غربی مسئولان سازمان انتقال خون از مردم دعوت کرده‌اند برای جبران کمبود ذخایر خونی، خون اهدا کنند. همچنین بهبود یافتگان کووید ۱۹ می‌توانند با اهدای پلاسما به درمان سایر مبتلایان کمک کنند.
وضعیت قرمز اهدای خون در روزهای کرونایی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بیشترین اهدا کنندگان خون را افراد داوطلبی تشکیل می‌دهند که در قبال آن پولی دریافت نمی‌کنند. در بعضی مواقع، افراد معمولاً خون خود را برای انتقال به اعضای خانواده یا دوستان‌شان اهدا می‌کنند؛ بنابراین انگیزه‌های مختلفی برای اهدا، شامل انجام عمل خیر، کمک به بهبود خویشاوندان، نیاز مالی و برای استفاده خودِ فرد در آینده وجود دارد. اهدای خون معمولاً بی‌خطر است، اما در برخی از اهداکنندگان ممکن است کبودی زیر جلدی یا احساس ضعف و بی‌حالی دست بدهد.
 با توجه به شیوع ویروس کرونا نیاز به ذخیره همه گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های خونی منفی در ارومیه وجود دارد. شهروندان بایستی برای پیشگیری از کمبود خون نسبت به اهدای خون اقدام کنند تا در زمان پیک بیماری کووید ۱۹ با مشکلی از نظر کمبود خون مواجه نشویم.
با وجود اینکه بیمارستان‌ها در حال مقابله با شیوع بیماری کرونا هستند، هزاران انسان در سراسر دنیا ممکن است به دلیل بروز مشکلات سلامتی دیگر به تزریق خون نیاز پیدا کنند. خون و فرآورده‌های خونی نیاز حیاتی بسیاری از بیماران مانند مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی، بعضی از انواع سرطان و افراد مجروحان تصادفات جاده‌ای است.
متاسفانه در این روزهای کرونایی اهدای خون کاهش یافته است. این روزها با شیوع ویروس کرونا مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کاهش یافته است. انتقال خون یکی از راه های درمان کرونا استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته از کرونا است. افرادی که یک ماه از بهبود آنها می گذرد برای اهدای پلاسما مراجعه کنند. پلاسمای آنها دریافت و به بیمارانی که درگیر این بیماری هستند؛ اهدا می شود.
بنابراین شایسته  است افرادی که از سلامت کامل برخوردار هستند به مراکز اهدای خون مراجعه کنند تا با رعایت اصول بهداشتی کامل، فرآیند خون گرفتن از آن‌ها انجام شده و کمبود ذخایر بانک‌های خون برطرف شود. همچنین به اهدا کنندگان خون تذکر داده می‌شود که در صورت بروز هر نوع علائم بیماری پس از اهدا، این موارد را به سازمان انتقال خون اعلام کنند تا خون آن‌ها استفاده نشود.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید