17:33|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 28 آبان 1399 - 11:15
کد خبر: 15335
یادداشت:

کمبود دارو؛ درد بی درمان بیماران خاص در آذربایجان غربی

كمبود داروهاي بيماران خاص در آذربایجان غربی، داستاني است كه ديگر براي افراد درگير با اين مشكل ، قابل هضم شده است. به گونه اي كه تكرار اين تراژدي حالا جزئي از برنامه هاي روزمره و جدايي ناپذير زندگي بيماران خاص در ا ین استان به شمار مي آيد.
کمبود دارو؛ درد بی درمان بیماران خاص در آذربایجان غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بيماران خاص براي تهيه داروهاي ضروري خود هر چند وقت يكبار دچار معضل كمبود دارو مي شوند و بايد روزهاي متمادي را به انتظار وعده هاي مسئولاني كه مي گويند بزودي مشكل حل شده و دارو توزيع مي شود ، سرگردان داروخانه ها شوند.
علاوه بر تحمل عوارض بیماری های خاص، این گروه از بیماران در ایران با مشکلی فراگیر دست و پنجه نرم می کنند و می توان گفت تقریبا همه بیماران خاص با این دغدغه ها روبه رو شده اند.
تامین دارو و پرداخت هزینه های سنگین درمان، مشکل فراگیری است که اغلب بیماران خاص با آن روبه رو هستند و این مشکل در یک سال گذشته با توجه به افزایش تحریم ها به اوج خود رسید.
علاوه بر چند برابر شدن قیمت داروهای این بیماران، مشکل کمبود دارو نه تنها در داروخانه های استان، بلکه در داروخانه های سراسر کشور نیز مشکل بیماران خاص را چند برابر کرد و بسیاری از این بیماران برای تهیه داروهایشان راهی این شهر و این شهر می شوند.

بسیاری از بیماران با کمبود دارو به‌ویژه داروهای ویژه بیماران خاص مواجه هستند. متاسفانه این روزها شنیدن «نه» یا این که «نداریم» جواب یکی در میانی است که مدام از زبان کارمندان داروخانه‌های سطح شهر  شنیده می‌شود. شرایطی که البته بعد از بیماری کرونا بدتر هم شده‌است. در این میان درست‌شدن بازارسیاه برای بعضی از داروهای خاص که جزو فهرست داروهای مورد استفاده برای بیماری کروناست هم تبدیل به کابوس این روزهای بیماران و داروخانه‌های مرجع شده‌است.

همچنین در صورت تشدید تحریم دارویی ایران، باز هم بیشترین اثرات زیانبار این تحریم ها به بیماران خاص برمی گردد، زیرا هم بسیاری از داروهای بیماران خاص در گروه داروهای وارداتی قرار دارد و هم این که قیمت این داروها خارج از توان یک خانواده با درآمد متوسط است.
در هر حال مشخص نيست داستان عدم نظارت بر نحوه توزيع داروهاي بيماران خاص چه زماني به آخر مي رسد تا بيماران بر اساس تحقق اهداف آرماني كشور كه مبتني بر تحمل بيماري به عنوان تنها دغدغه بيمار ، ديگر دچار سرگرداني در داروخانه ها نشود.
با تمام این شرایط، وقتی دارو به خصوص برای بیماران خاص کمیاب می‌شود، طبیعتا شرایط بسیار سختی را پیش روی او و خانواده‌اش قرار می‌دهد که تبعات منفی هم در پی دارد و بسیاری از بیماران هم‌اکنون با مشکلات جدی کمبود دارو مواجه هستند. لذا متولیان این امر باید نگاه ویژه‌ای برای این روزهای کرونایی داشته باشند تا بیماران و خانواده‌هایشان بتوانند این بحران را پشت سر بگذرانند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

عبادی
1399/08/29 - 13:59

تروخدا بگین ما چیکار کنیم هرجا میریم برا قرص سابریل میگن نداریم!!!گناه ما چیه اخه!!!کی این دارو توزیع میشه!!!