06:39|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 26 آبان 1399 - 13:43
کد خبر: 15328
یادداشت:

سرانه پایین مطالعه در آذربایجان غربی / موضوعی که به فراموشی سپرده شده است

کتاب، یار مهربان است، این تنها توصیفی از کتاب است که در ذهن تمام افراد نقش بسته است. بهترین موضوعی که همواره در زنگ انشاء مطرح می‌شد و دانش آموزان، سطر به سطر تمام آن چیزی را که در ذهن خود داشتند می‌نوشتند.
سرانه پایین مطالعه در آذربایجان غربی / موضوعی که به فراموشی سپرده شده است

سرویس فرهنگی باریش نیوز، متاسفانه این روزها آمار، چیز دیگری را نشان می‌دهد و آنگونه که پیداست سرانه مطالعه در ایران بر اساس مطالعات ارائه شده، تنها ۱۰ دقیقه است. عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا این آمار، روز به روز بیشتر خود را نشان دهد؛ اوضاع اقتصادی، افزایش قیمت کاغذ و کتاب، عدم رغبت افراد به مطالعه و از همه مهم‌تر، عادت به مطالعه در فضاهای مجازی است.
سرانه مطالعه با دستگاه‌های مختلفی در ارتباط بوده، چنانچه کاهش یا افزایش و رشد و عدم رشد سرانه مطالعه، جزو وظایف این سازمان‌ها است، اداره کل کتابخانه‌های استان به عنوان متولی مطالعه، کتابخوانی و کتابداری در استان محسوب می‌شوند؛ هم چنین از دیگر سازمان‌هایی که در این ارتباط، تأثیر گذار می‌باشند می‌توان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه‌ها و همچنین آموزش و پروش اشاره کرد.
روی آوردن به کتاب خوانی و استفاده از آموخته های دیگران، مانند هر کار دیگری نیاز به انگیزه و شوق درونی فرد دارد. این کار به طور ناگهانی و فوری ایجاد نمی شود؛ بلکه کاری است که نیاز به مداومت و صبر و حوصله و تمرکز و دقت دارد. تا احساس نیاز نباشد، انعکاس و پاسخی صورت نخواهد گرفت.
بزرگ ترین عامل ایجاد علاقه به کتاب و کتاب خوانی، در دسترس بودن کتاب برای خواننده است. برای کسی که پیوسته به کتاب های خوب دسترسی داشته باشد، همواره این فرصت فراهم است که به یکی از بزرگ ترین گذرگاه های فکری و تفریحی راه پیدا کند.
اکنون ما باید عقب افتادگی ها را جبران کنیم، ما باید از پتانسیل های موجود در جامعه در جهت اعتلای فکر و فرهنگ این استان بهره ببریم. امروز کتاب خوانی و علم آموزی، یک وظیفه ملی است از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند؛ اگرچه آنگاه که انس با کتاب رواج یابد، کتاب خوانی، نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلل ناپذیر و یک وسیله برای آرامش شخصیت خویشتن تلقی خواهد شد و نه تنها جوانان که همه نسل ها و قشرها به دلخواه و شوق، بدان روی خواهند آورد.
مسئله اساسی که درباره سرانه پایین مطالعه در استان وجود دارد این است که مردم واقعا احساس نیاز نمی‌کنند به همین دلیل از کتاب استفاده نمی‌کنند. آنچه در کتاب‌ها وجود دارد با آنچه توقع مردم از کتاب است، تفاوت دارد. افراد کمی به سمت راحت طلبی رفته‌اند و سطح سواد در جامعه پایین آمده است و کتابی را هم که می‌خوانند چیزی از آن متوجه نمی‌شوند. بحث فضای مجازی هم قبل از اینکه در کشور ما باشد در کشورهای دیگر وجود داشت اما در سرانه مطالعه این کشورها تاثیری نگذاشت و در مقابل سرانه مطالعه در کشور ما و به تبع آن استان را بسیار کاهش داد.

برای بهبود سرانه مطالعه در استان باید ساختاری عمل شود و ارزش‌گذاری‌ها تغییر کند و در این راستا آموزش و پروش و همچنین دانشگاه ها باید در فرهنگ سازی کتابخوانی تمام تلاش خود را به کار گیرند، چرا که پیشرفت یک جامعه تنها در راستای بالا بردن سرانه مطالعه آن امکان پذیر خواهد بود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید