14:13|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 26 آبان 1399 - 12:27
کد خبر: 15323
یادداشت:

در انتظار مرگ؛ ناتوانی مردم در پرداخت هزینه های درمان کرونا

وضعیت کرونا در ایران همچنان بحرانی و به گفته برخی منابع فوق بحرانی است. 9 ماه بعد از شیوع این ویروس منحوس حالا نظام سلامت کشور بیش از پیش تحت فشار است. علاوه بر فرسودگی کادر درمان و کمبود جا برای بستری بیماران مسئله هزینه‌های درمان کرونا هم به یک بحران بزرگ مبدل شده است.
در انتظار مرگ؛ ناتوانی مردم در پرداخت هزینه های درمان کرونا

سرویس اجتماعی باریش نیوز، آذربایجان غربی این روزها در وضعیتی فراتر از بحران قرار گرفته،  بیمارستان‌های دولتی جا ندارند و هزینه بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های خصوصی به نحو عجیبی بالاست. رقم‌هایی که از ۲ میلیون تومان در روز شروع می‌شوند. متاسفانه در این میان تامین دارو‌ها حتی در بیمارستان‌های دولتی هم مسئله‌ساز شده است.
با گذشت حدود  9 ماه از شیوع کرونا درایران ، این بیماری نه تنها مهار نشده بلکه روزانه نزدیک به 500 نفر در کشور و همچنین در استان نیز نزدیک به 30 نفر قربانی می‌گیرد. قرار گرفتن بسیاری از بیمارستان‌ها در مرز ورشکستگی، افزایش هزینه‌های درمان کرونا ، در کنار وخامت وضعیت معیشت، امکان مراجعه برای انجام آزمایش و درمان را از بسیاری مردم گرفته است.
در ایام همه گیری کرونا هر خانواده ایرانی مجبور است هزینه‌هایی از قبیل انجام آزمایش‌های تشخیص کرونا، درمان و در صورت نیاز، بستری بیمار، تهیه دارو از بخش رسمی و غیررسمی، مراقبت‌های ویژه، انجام مراقبت‌های فردی، مراقبت از بیماران در منزل و... را متحمل شود.
یکی از مشکلات جدی مردم به ویژه در موج سوم کرونا، هزینه‌های سرسام‌آور تشخیص، بستری و درمان کرونا است؛ به ویژه اینکه دفترچه‌های بیمه بخشی از هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهند و برای بخش دیگر شرایط خاص دارند.

به گفته کسانی که بیمار کرونایی در بیمارستان دارند، هزینه بستری یک بیمار کرونایی در بیمارستان دولتی و بخش عادی روزانه ۴۰۰ هزار تومان و در بخش ویژه ۸۰۰ هزار تومان است. این هزینه برای بیمارستان‌های خصوصی با احتساب قیمت دارو‌هایی که پوشش بیمه‌ای ندارند، روزانه بالای ۲ میلیون برای اتاق‌های معمولی و ۵ میلیون برای بستری در اتاق‌های ویژه است.
ظرفیت بیمارستان‌های دولتی برای پذیرش بیمار پر است، آمبولانس‌ها در حالی که بیماران کرونایی را حمل می‌کنند بین بیمارستان‌ها سرگردانند و جایی برای بستری کردن بیمار پیدا نمی‌کنند. در چنین شرایطی مردم مجبور شده‌اند به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند، بیمارستان‌هایی که مجبوری قبل از پذیرش و موقع ترخیص، میلیون‌ها تومان پرداخت کنی.
این مساله زمانی نگران‌کننده می‌شود که بدانیم بخش زیادی از طبقات کم درآمد جامعه نه شغل ثابت دارند و نه دفترچه بیمه درمان و نه بیمه تکمیلی حال باید پرسید با شیوع گسترده ویروس کرونا، بیکاری شاغلان پاره‌وقت و کاهش درآمد خانوارهای کم درآمد، در آینده نزدیک باید شاهد چه چیزی باشیم؛ بیمارانی که توان درمان ندارند و یا خانوارهای فقیری که هزینه درمان کمر آنها را خم کرده و فقیرتر شده‌اند؟

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید