10:32|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 13 مهر 1399 - 10:05
کد خبر: 15124
یادداشت

کودکان کار و دغدغه نان

یکی از معضلات مهم و اساسی که امروزه جامعه با آن درگیر است استفاده از کودکان در کسب و کار میباشد، مسئله ی تاسف برانگیزی که امروزه با گذر از خیابا ن های پرتردد شهر ارومیه و سر چهار راهها وچراغ قرمزها می توان به سادگی با آن روبرو شد.
کودکان کار و دغدغه نان

سرویس اجتماعی باریش نیوز: فقر است که کودکان خانواده های کم درآمد و فقیر جامعه را از مدرسه دور می کند و به سوی کار سوق می دهد و در پی آن کودک اختیاری و یا به اجبار والدین ، به کار مشغول می شود و این امر تبعاتی همچون بهره کشی از کودک ، آسیب های جسمی ، جنسی، روحی و روانی را می تواند برای کودک داشته باشد.
حضوور کودکان کار در جامعه به دور از هر گونه عواطف انسانی می باشد که بطور یقین می تواند آسیب های جبران ناپذیری در زندگی اجتماعی داشته باشد، چرا که همین کودکان به دلیل ضعف در دفاع از حقوق شهروندی و عدم توانایی در پیدا کردن جایگاه خود خواسته یا ناخواسته وارد گروه های خطرناک بزهکاری خواهند شد.
کودکان کار بچه های معصومی هستند که به هر دلیلی از اعتیاد خانواده گرفته تا فقر و ناچاری، مجبورند کودکیشان را در باغچه خانه چال کنند و راهی کوچه و خیابان شوند.سر چهارراههای پرتردد ، پشت چراغ قرمزها، خم شده در سطل های زباله، روی پل های عابر پیاده و خیلی جاهای دیگر می توان آنها را دید.
حمایت از حقوق کودکان محروم و کودکانی که در معرض آسیب های ناشی از بحران ها و نابسامانی های اجتماعی و حوادث طبیعی هستد؛ وظیفه ای انسانی-اجتماعی است که بر عهده یکایک افراد ، سازمانها و نهادها می باشد.
بی تردید بدون توجه کافی به حقوق کودکان و سرمایه گذاری و برنامه ریزی در امر آموزش، بهداشت و ارتقای زندگی آنان امیدی برای دستیابی به جامعه ای سالم و بهتر وجود ندارد.
کودکان کار نیازمند حمایت همه جانبه از طرف مراکز و نهادهای دولتی و خصوصی هستند تا بتوانند از حداقل امکانات از جمله تحصیل و آموزش برخوردار شوند.
    
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید