03:09|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1399 - 09:55
کد خبر: 14920
یادداشت:

محرم و صفر امسال حال و هوای متفاوتی دارد

فردا اولین روز از ماه محرم است و امسال به دلیل شیوع بیماری کووید 19 ماه محرم و صفر حال و هوای متفاوتی دارد.
محرم و صفر امسال حال و هوای متفاوتی دارد

سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، همه ساله در آستانه ماه محرم هیئت‌های مذهبی و عزاداری به استقبال این ماه می‌روند و برنامه‌های مختلفی برای ایام ماه محرم و صفر تدارک می‌بینند.

اما ماه محرم و صفر امسال به جهت شیوع بیماری کرونا حال و هوای متفاوتی دارد و مقرر شده است که عزاداری در این ایام با اعمال برخی از محدودیت‌ها برگزار شود. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در مورد عزاداری ماه محرم در ایام شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: عزاداری ایام محرم با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی در خصوص نحوه عزاداری در ایام ماه محرم ادامه داد: بر همه لازم و وظیفه است که  ضمن رعایت تمامی آئین‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی عزاداری حضرت اباعبدالله علیه‌السلام را با عظمت برگزار کنیم چرا که ایام محرم ایام بسیار مهمی در حفظ و نشر دین اسلام است.

وی ادامه داد: مسئولین هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری باید با دقت تمامی موازین بهداشتی را در هیئت‌ها رعایت کنند و مواظب باشند که موازین بهداشتی توسط مردم رعایت شود.

کنترل و نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در برگزاری مراسمات ماه محرم امر بسیار مهم و ضروری است که انتظار می‌رود متولیان در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند.

در چند روز گذشته دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ کرد.

براساس این دستورالعمل، مراسم عزاداری ماه محرم صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می‌شود، زمان برگزاری مراسم نیز حداکثر باید دو ساعت باشد، همچنین جابه جایی هیأت‌ها، دسته روی و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است اما برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم و بدون جا به جایی مجاز است.

همچنین استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ضروری است و فاصله گذاری حداقل دو متری در همه مراحل این مراسم باید رعایت شود، ضمن اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری مراسم جایگزین به صورت غیر حضوری در جاهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم حضوری نیست باید انجام شود.

 همچنین در ابلاغ دستورالعمل‌های برگزاری مراسم ماه محرم آمده است هرگونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات صرفا باید در قالب موادغذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و  چای در همه استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است.

مسؤولیت نظارت بر اجرای این پروتکل با سازمان تبلیغات اسلامی است و در صورت تخلف در مرحله اول به هیئت‌ها، حسینیه ها، مساجد و مداحان تذکر کتبی داده می‌شود و در صورت تکرار تخلف ممنوعیت و قطع ارائه خدمات عمومی، یارانه‌ای و پشتیبانی اعمال می‌شود و در مرحله سوم مجوز به مدت ۶ ماه لغو و متخلف به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید