15:13|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1399 - 11:34
کد خبر: 14850
یک روانشناس و مشاور خانواده و روان درمانگر کودکان و نوجوانان در گفت‌و‌گو با باریش:

خندیدن استرس را کاهش می‌دهد

خنده سبب می‌شود که احساس خوبی به ما دست دهد و باعث می‌شود که میزان هورمون اندورفین در بدن افزایش یابد.
خندیدن استرس را کاهش می‌دهد

سعید شعبانلو، روانشناس و مشاور خانواده و روان درمانگر کودکان و نوجوانان در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز در مورد راهکارهای مهار و کنترل استرس روزانه و فشارهای روانی در مواجه با مشکلات اظهار کرد: استرس وضعیتی است که یک واکنش بیولوژیکی خاص را در بدن ایجاد می‌کند هنگامی که شما یک تهدید یا یک چالش بزرگ را درک می‌کنید برخی مواد شیمیایی و هورمون‌ها در بدن شما افزایش می‌یابد که موجب ایجاد واکنش‌های اضطرابی می‌شوند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در پیشگیری از استرس موثر است داشتن خواب کافی می‌باشد، کم‌خوابی و محرومیت از خواب یکی از علل عمده تشدید کننده استرس است از این رو بی‌خوابی باعث می‌شود که میزان هورمون کورتیزول در خون افزایش یابد. کورتیزول یک هورمون استرس می‌باشد. 

دکتر شعبانلو ادامه داد: داشتن ذهن خلاق و سازنده نیز می‌تواند به میزان زیادی باعث کاهش استرس شود. فعالیت‌های خلاق شامل هنر در تمام رشته‌ها مثل شعر و نقاشی و نیز داشتن سرگرمی‌ها با انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توانند به مقابله با استرس کمک کنند همچنین نوشتن به خصوص در شکل مقاله نویسی شعر و یا نامه نگاری موجب می‌شود که استرس تقلیل یابد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از راه‌های مقابله با استرس پرهیز از تنهایی است تنهایی استرس زا است و بر اثر فقدان ارتباط صمیمی واقعی با دوستان با اعضای خانواده پدید می‌آید از این رو افراد تنها قادر نیستند که مشکلات خود را با دیگران در میان گذشته و باعث شوند که استرسشان کم شود احساس اینکه شما به جایی تعلق دارید و با احساس اینکه شما قسمتی از یک گروه یا جامعه هستید می‌تواند باعث شود که احساس تنهایی در افراد کاهش یابد.

این روانشناس در ادامه اظهار کرد: تسکین و کاهش استرس بر اثر کاهش هورمون‌های استرسی در بدن ایجاد می‌شود یکی از راه‌های که می‌توان به این وضعیت دست یافت از طریق گریه کردن است. اشک انسان حاوی کقادیر زیادی هورمون استرس می‌باشد و به همین دلیل است که افرادی که گریه می‌کنند نسبت به افرادی که گریه نمی‌کنند دارای استرس کمتری می‌باشند  دیدن یک فیلم گریه دار می‌تواند اشک افراد را در بیاورد و باعث مقابله با استرس در آن‌ها شود.

وی افزود: راه دیگری که از طریق آن می‌توان استرس را از بدن خارج کرد خندیدن است زیرا خنده سبب می‌شود که احساس خوبی به ما دست دهد و باعث می‌شود که میزان هورمون اندورفین در بدن افزایش یابد.

شعبانلو گفت: هورمون اندرفین در بدن با هورمون‌های استرسی مبارزه می‌کند همچنین خنده باعث می‌شود که عضلات فرد شل و آرام شود بر اثر خنده فشار خون پایین می‌آید و سیستم ایمنی بدن  تقویت می‌شود.

 این روانشناس و مشاور خانواده و روان درمانگر کودکان و نوجوانان همچنین تصریح کرد: وارد کردن شوخ طبعی به زندگی‌ می‌تواند برایتان بسیار سرگرم کننده باشد خواندن کتاب و مشاهده فیلم‌های خنده‌دار می‌تواند باعث شود که استرس کاهش یابد تحقیقات نشان می‌دهد که معلم‌ها پزشکان و یا فروشندگان که دارای خلق شوخ طبعی هستند دارای شاگردان مطیع‌تر بیماران راضی‌تر و خریداران بیشتری هستند.

این مطلب ادامه دارد...

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید