13:46|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 29 تیر 1399 - 11:14
کد خبر: 14727
باریش گزارش می‌دهد:

سفره‌های مردم کوچک‌تر شد

تورم بی‌رویه سهم مصرف کالاهای اساسی را در سفره‌های مردم کاهش داده است.
سفره‌های مردم کوچک‌تر شد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، در سال‌های اخیر عوامل مختلفی از جمله نوسان شدید ارز و نوسانات اقتصادی قیمت کالاهای مختلف را در بازار با افزایش قیمت بی سایقه‌ای روبرو کرده این در حالی است که درآمد قشر متوسط جامعه چندان افزایش نیافته که بتواند پوشش هزینه‌های جاری زندگی باشد.

افزایش قیمت مصرف بسیاری از کالاها را از سبد خانوار یا حذف کرده یا کاهش داده و گواه این مدعا آمارهای منتشره از سوی دفتر كشاورزي مركز آمار ايران است که اعلام کرده سرانه مصرف گوشت قرمز از ٨ کیلوگرم و ٧٠٠ گرم در سال ١٣٩٠ به حدود ٦ کیلوگرم در سال ١٣٩٦ رسیده است.

البته کاهش و یا حذف مصرف سایر کالاهای اساسی در بین خانواده ها نیز کاملا مشهود است و از این دست اقلام می توان به مواد لبنی و یا برنج اشاره کرد که طی سالهای گذشته با افزایش قیمت های نجومی در سفرهای مردم نایاب شدند.

حال و روز این روزهای بازار در ارومیه نیز چندان خوب نیست، گرانی و افزایش قیمت حسابی مردم را کلافه کرده و کاهش مصرف کالاهای اساسی در گفت و گوهای روزانه مردم با هم کاملا مشهود است.

کاهش تمایل مردم به خریدهای غیرضروری 
محمدی که صاحب هاپیر مارکت در یکی از مناطق متوسط شهر است در گفت و گو با خبرنگار باریش گفت: کالاهایی از جمله مواد لبنی، برنج و قند و روغن بازهم در ماه‌های اخیر با نوسان قیمت روبرو شده است و همین امر تمایل مردم به خرید کالاها را کاهش داده است.

وی افزود: خانواده ای که در هفته دو بار از هاپیر مارکت خرید می کرد گاهی دیده می شود که در طول 10 روز تنها یک بار به فروشگاه مراجعه می کند و تنها ترجیح می دهند اقلام ضروری را تهیه کنند.

این فروشنده یادآور شد: درآمد امروز مردم، فرقی نمی کند چه مصرف کننده باشد یا عرضه کننده به دلیل تورم بی سابقه به شدت کاهش یافته و متاسفانه نظارتی هم بر بازار از سوی مسئولین نیست.

گرانی ها دیگر غیرقابل تحمل شده است
حکیمی از مخاطبان باریش نیوز در پیامی به باریش نیوز با گلایه از نبود نظارت بر بازار از سوی مسئولین نوشته است، متاسفانه در ماه های گذشته قیمت بسیاری از کالاها از جمله حبوبات خیلی گران شده به طوری که خرید یک کیلو لپه، لوبیا قرمز و چیتی، عدس و نخود تا 200 هزار تومان هزینه داشته است.

این مخاطب با بیان اینکه همسرش آرایشگر است و از ابتدای امسال به دلیل تعطیلی درآمد چندانی نداشته خاطرنشان کرد: کاهش درآمد از یک طرف، هزینه خوراک، اجاره مسکن و پوشاک از طرف دیگر تحمل گرانی های بی رویه را برایمان سخت کرده است.

متاسفانه انگار مسئولین از حال مردم خبر ندارند
یادگاری یکی دیگر از مخاطبان باریش نیوز در رابطه با گرانی کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر نوشته است، متاسفانه انگار مسئولین از حال مردم خبر ندارند و حتی قیمت اجنناس را هم نمی داند که فکری به حال ساماندهی بازار نمی کنند.

این مخاطب نوشته است، به دلیل نظارت هایی که وجود ندارد هرکس هر قیمتی که دلش بخواهد بر روی کالاها می گذارد و وقتی هم مردم اعتراض می کنند، جوابی جز اینکه دلار گران شده نمی شوند، حالا قیمت دلار به قیمت کالاهای که کاملا تولید داخل است، چه ربطی دارد خدا می داند.

حال و روز این روزهای بازار در ارومیه نیز چندان خوب نیست، گرانی و افزایش قیمت حسابی مردم را کلافه کرده و کاهش مصرف کالاهای اساسی در گفت‌و‌گوهای روزانه مردم با هم کاملا مشهود است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

حسن
1399/04/30 - 05:22

بنده که توان خریدیک کیلوگوشت قرمزدرطول یکسال راندارم نظرم چی میتونه باشه چه کسی به نظرمن ارزش خواهدداد؟گرانی بیدادمیکندخانواده هاغذای کافی برای خوردن ندارند.ماازیاران شهداهستیم فدائی رهبریم امااین دولت سعی داردعلناوجهه رهبررابین مردم تخریب کند.