16:46|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 23 تیر 1399 - 11:35
کد خبر: 14694
یادداشت:

تثبیت حال خوش دریاچه ارومیه با تکمیل پروژه‌های آبرسانی

در صورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژ‌ه‌های انتقال آب به سمت دریاچه ارومیه حال خوب نگین فیروزه‌ای آذربایجان اثبات می‌شود.
تثبیت حال خوش دریاچه ارومیه با تکمیل پروژه‌های آبرسانی

سرویس سیاسی باریش‌نیوز، در ایامی که دریاچه ارومیه در معرض بحران خشکی قرار گرفت ستاد احیای دریاچه ارومیه در جهت احیای این جاذبه طبیعی در ارومیه تشکل شد.

برای احیای دریاچه ارومیه و نجات آن از بحران خشکی، طرح‌های گوناگون آبرسانی در دستور کار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت اما بعد از گذشت چند سال تاکنون این طرح‌ها خروجی مناسبی به ارمغان نیاورده است.

به لطف بارش‌های اخیر و رهاسازی آب تعدادی از سد و رودخانه‌های استان، در حال حاضر حال دریاچه ارومیه خوب است و به گفته رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با وجود تبخیر آب در روزهای گرم تابستان، همچنان وضعیت این دریاچه مطلوب بوده و ورودی روان آب‌ها در حوضه آبریز تداوم دارد.

طبق اعلام این مسئول در حال حاضر آب رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود، شهرچای، باراندوز چای، مهاباد چای و گدار به دریاچه ارومیه وارد می‌شود.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آبرسانی به دریاچه ارومیه تونل خط انتقال سد کانی سیب به طول 36 کیلومتر است که با توجه به اطلاعات موجود، بیش از 33 کیلومتر از آن احداث شده و اعتبار لازم نیز برای تکمیل این تونل اختصاص یافته و مقرر شده که تا دی ماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

با تکمیل و بهره‌برداری از سد کانی سیب، سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

سریال ادامه دار طرح‌های نیمه تمام در آذربایجان‌غربی و ارومیه بسیار به چشم می‌خورد و طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیست که انتظار می‌روند روند تکمیل این پروژه‌ها شتاب گرفته و حال دریاچه ارومیه همچنان تثبیت بماند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید