10:53|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 22 تیر 1399 - 12:41
کد خبر: 14686

سراشیبی ازدواج در آذربایجان‌غربی

آمار ازدواج جوانان در آذربایجان غربی سیر نزولی پیدا کرده و به سراشیبی رسیده است، شاید در سالهای نه چندان دور باید منتظر شنیده شدن زنگ خطر پیری جمعیت در استان باشیم.
سراشیبی ازدواج در آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین دوره های زندگی هر فرد است ولی در سالهای اخیر چالش‌های زیادی بر سر راه ازدواج جوانان قرار گرفته که تاثیر مستقیمی بر کاهش آمار ازدواج داشته است.

بیکاری، گرانی، مسکن، نبود فرصت‌های شغلی پایدار برای نسل جوان، تجملات و هزینه‌های سرسام آور برگزاری جشن‌های عقد و ازدواج از جمله معضلاتی است که جوانان در بیان دلایل خود در ترس از ازدواج و تشکیل خانواده بیان می‌کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌غربی در حالی به تازگی از کاهش آمار 46 درصدی ثبت طلاق در استان خبر داده که از ابتدای امسال تنها 3 هزار و ۵۹۵ مورد واقعه ازدواج ثبت شده این در حالی است که آمار ازدواج در همین بازه زمانی سال گذشته ۶ هزار و ۴۵۴ مورد اعلام شده است.

برهمین اساس ازدواج طبق آمار منتشر شده در آذربایجان غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44 درصد کاهش را نشان می دهد و این زنگ خطری جدی برای استان در سالهای آینده محسوب می شود که مجبور است در کنار کاهش آمار جمعیت، پیری جمعیت را نیز تحمل کند.

در یک دهه اخیر عوامل بسیاری از جمله تغییر سبک زندگی، مشکلات اقتصادی، کاهش فرصت های شغلی، روی آوردن مردم به تجملات و تشریفات روند ازدواج جوانان را در جامعه به تاخیر انداخته و جالب تر این است که دولتها در سالهای اخیر نه تنها نتوانستند با راه حل های علمی سنگی از پیش روی مسیر جوانان بردارند بلکه با قوانین دست و پاگیر برای دریافت وام، ازدواج و تشکیل خانواده را برای نسل جوان به هفت خوان رستم تبدیل کردند که گذر از آن فقط با کفش های پولادی ممکن می شود.
 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید