17:31|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 21 تیر 1399 - 11:43
کد خبر: 14679
باریش گزارش می‌دهد:

سریال پروژه‌های نیمه‌تمام_این قسمت آزادراه ارومیه_تبریز

چندسالی است که احداث پروژه آزاد راه ارومیه به تبریز آغاز شده اما این طور که مشاهده می‌شود هنوز خبری از تکمیل و بهره‌برداری از آن نیست تا سریال پروژه‌های نیمه تمام در این استان همچنان ادامه‌دار باشد.
سریال پروژه‌های نیمه‌تمام_این قسمت آزادراه ارومیه_تبریز

به گزارس سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، عملیات احداث تونل آزاد راه ارومیه به تبریز چند سالی است که آغاز شده و در صورت اتمام و بهره‌برداری از این پروژه، فاصله بین این دو شهر 12 کیلومتر کاهش می‌یابد.

طبق اطلاعات موجود، جاده مواصلاتی ارومیه به تبریز 138 کیلومتر است که با احداث این تونل، مسیر شهرهای ارومیه و تبریز 12 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

از آنجایی که بهره‌برداری از پروژه‌های این‌چنینی در آذربایجان‌غربی و به ویژه شهر ارومیه با شیب بسیار آرامی طی می‌شود و در بیشتر پروژه‌ها شاهد بودیم که برای افتتاح و بهره برداری از یک طرح، نزدیک به یک‌ دهه باید به انتظار نشست، از این رو انتظار می‌رود نظارت‌ها بر افزایش روند فعالیت در احداث عملیات آزاد راه ارومیه به تبریز افزایش یابد تا هر چه سریع‌تر شاهد تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این طرح باشیم.

 از سوی دیگر پیام‌های مردمی دریافتی باریش‌نیوز حاکی از آن است که برای تردد در مسیر منتهی به تبریز از سمت آزاد راه تازه احداث شده، عوارض الکترونیکی دریافت می‌شود.

سوال اینجاست با توجه به اینکه در حال حاضر خبری از بهره‌برداری کامل از آزاد راه ارومیه به تبریز وجود ندارد چطور ممکن است از افرادی که از این مسیر تردد می‌کنند عوارض دریافت کرد؟

دریافت عوارض از پروژه نیمه تمام آزاد راه ارومیه به تبریز منطقی نیست

 محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی در جریان بازدید از آزاد راه ارومیه به تبریز اظهار کرد: مقرر شده به طور مشترک با استاندار آذربایجان شرقی طی نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی خواستار اصلاح این روند باشیم.

وی با اشاره به اینکه دریافت عوارضی‌های مکرر از مردم و نیز اهالی روستاهایی که در این مسیر زندگی می‌کنند منطقی نیست افزود: انتظار می‌رود با وجود اینکه این مسیر توسط دو شرکت پیمانکاری احداث می‌شود، وزارت راه و شهرسازی در خصوص تجمیع و کاهش میزان عوارضی اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: چندان منطقی نیست که مردم بابت مسیری دو ساعته این میزان عوارضی پرداخت کنند.

استاندار آذربایجان‌غربی تاکید کرد: دریافت عوارضی در مسیر قطعه ۴ بدون هماهنگی با استانداران آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی صورت گرفته و ما نیز به جهت اینکه میزان عوارضی برای پروژه‌ای که هنوز تکمیل نشده، درخواست بازنگری خود را به وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کنیم.

عملیات اجرایی پروژه آزاد راه ارومیه – تبریز تسریع یابد

آیدین رحمانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی در جریان بازدید از روند اجرای پروژه آزاد راه ارومیه به تبریز اظهار کرد: این پروژه به عنوان یکی از راه‌های مواصلاتی استان و کریدور غرب به شرق در راستای افزایش سهم مبادلات تجاری ایران با کشورهای منطقه از طریق مرزهای استان، کاهش حوادث جاده‌ای، مدیریت مصرف سوخت و زمان در منطقه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه به طول ۱۵۱ کیلومتر در پنج قطعه طراحی شده که قطعات اول و دوم آن در محدوده آذربایجان‌غربی تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است افزود: برای ساخت قطعه‌های ۵ و ۶ و تکمیل قطعه‌های یک، ۲، ۳ و ۴ در مجموع ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

رحمانی اضافه کرد: پیشرفت پروژه در حد انتظار نیست و قطعه سوم این پروژه که دارای ۲ دستگاه تونل و مسیر به طول ۱۷ کیلومتر است پایین ترین میزان پیشرفت را دارد.

وی اضافه کرد: فعال سازی پروژه و تکمیل قطعه‌های باقی مانده آن از اولویت اجرایی استان است و برای این منظور از سرمایه گذاری شرکت‌های توانمند بخشی خصوصی در این پروژه استقبال می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: دریاچه ارومیه یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های توریستی استان و کشور است که با افزایش حجم آب و بازگشت دوباره حیات به این دریاچه شاهد افزایش بازدیدکنندگان از این دریاچه هستیم؛ به همین منظور با تاکید استاندار آذربایجان‌غربی تکمیل زیرساخت‌ها و قطعه‌های اول و دوم پروژه نیز دراولویت قرار گرفته است.

اعلام آمادگی آذربایجان غربی برای تجهیز میانگذر دریاچه ارومیه/ اجرای طرح ملی آزادراه ارومیه - تبریز

سید محسن حمزه‌لو، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: این اداره کل آمادگی کامل دارد تا مسئولیت نگهداری و تأمین ایمنی پل میانگذر شهید کلانتری دریاچه ارومیه و راه‌اندازی سیستم روشنایی آن را عهده‌دار شود.

وی افزود: مجموعه راه و شهرسازی آذربایجان‌‌غربی از آمادگی کامل برخوردار است تا مسئولیت نگهداری و تأمین ایمنی پل میانگذر شهید کلانتری به ویژه راه‌اندازی سیستم روشنایی را عهده‌دار شود.

حمزه‌لو با اشاره به اهمیت پل میان‌گذر دریاچه ارومیه در سهولت حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو قطب اقتصادی شمال غرب کشور، بیان کرد: پل میان گذر دریاچه ارومیه کریدور بزرگراهی غرب کشور را به آزاد راه ارومیه- تبریز متصل می‌کند و در بهبود شبکه حمل‌و‌نقل منطقه نقش کلیدی دارد بنابراین لازم است توجه ویژه‌ای به افزایش شاخص ایمنی آن انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی عنوان کرد: طرح ملی آزادراه ارومیه به تبریز به طول ١٢٠ کیلومتر اجرا می‌شود که قطعه اول و دوم آن از ورودی شهر ارومیه تا آق‌گنبد به جز دو تقاطع غیرهمسطح تکمیل شده و در قطعه سوم دو دستگاه تونل احداث و  قطعات چهار و پنج در محدوده راه‌های آذربایجان‌شرقی اجرا می‌شود.

عملیات احداث آزاد راه ارومیه به تبریز یکی از طرح‌های مهم در آذربایجان‌غربی است که انتظار می‌رود روند احداث این مسیر شدت گرفته و در مدت زمان مناسب به بهره‌برداری برسد.

از طرف دیگر حذف دریافت عوارض در این مسیر که هنوز نیمه تمام بوده و به بهره‌برداری کامل نرسیده است یکی از مطالبات مردمی است که امیدواریم مورد توجه ویژه مسئولان متولی قرار گیرد. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید