14:29|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 03 تیر 1399 - 11:09
کد خبر: 14551
به کجا چنین شتابان؟

اندر احوالات قیمت سکه و ارز

قیمت سکه و ارز در چند روز اخیر در بازارهای کشور با سرعت سرسام آوری در حال افزایش است و انگار کسی هم قرار نیست ترمز این افزایش قیمت را بکشد.
اندر احوالات قیمت سکه و ارز

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، قیمت سکه و دلار در روزهای اخیر چنان اوج گرفته که قیمت ارز را به مرز 20 هزار تومان و سکه را به 8 میلیون تومان رسانده است.

از آنجایی که هر گونه تصمیم گیری و سیاستگذاری در حوزه های اقتصادی از جمله سکه و دلار تاثیر سریع و مستقیمی بر بازارهای داخلی و در نتیجه معیشت عمومی دارد، مهار و کنترل قیمت ارز  و سکه یکی از ضرورت های جدی برای مهار تورم و گرانی در روزهای اخیر است.

با توجه به افزایش بی رویه قیمت دلار در هفته های گذشته که همچنان هم سیر صعودی را طی می کند بدون شک فرصتی برای سودجویی برخی افراد مانند سالهای گذشته پیش می آید تا به بهانه بالارفتن قیمت ارز اجناس و کالاهای خود را چند برابر قیمت بفروشند و یا اینکه از فروش اجناس به بهانه مختلف خودداری کنند، تجربه‌ای که حداقل بازار استان در یکی دو سال اخیر به دلیل نوسانات قیمت ارز تجربه کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند تاثیر افزایش کشوری سکه و دلار بدون شک تاثیر خود را در اقتصادهای خرد استانی نیز می گذارد و حتی جزئی ترین کالای مصرفی مردم به واسطه همین افزایش قیمت دستخوش تغییرات  اساسی می شوند.

گرچه کنترل افزایش بی رویه قیمت در بازارهایی مانند سکه و طلا بر عهده سیاستگذاران کلان دولت است، اما به واسطه تجربه ای که بازار استان از سالهای گذشته در واکنش به افزایش قیمت ارز سکه دارد، چندان بعید که اگر نظارتی در کار نباشد بازهم برخی ها از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند و دست مردم به خصوص اقشار متوسط جامعه باز هم از رسیدن به بخشی از کالاهای اساسی کوتاه شود.

حداقل‌ترین کاری که می‌توان در حیطه استانی برای کاهش تاثیر افزایش قیمت دلار و سکه در بازار انجام داد، تشدید نظارت‌ها برای جلوگیری از کم‌فروشی و گران‌فروشی عده‌ای است که همیشه از انتظار فرصت هستند تا از دست اندازهای اقتصادی برای خالی کردن جیب مردم استفاده کنند و به خیال خودشان بارشان را ببندد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید