00:39|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1399 - 13:00
کد خبر: 14496

گمنامی؛ سهم گل‌محمدی آذربایجان‌غربی از بازار کشور

آذربایجان‌غربی با اینکه عنوان یکی از قطب‌های برتر تولید محصولات کشاورزی کشور را با خود به یدک می‌کشد اما تلاشی برای معرفی این محصولات نمی‌شود و گمنامی سهم همیشگی کشاورزی استان از بازارهای داخلی است.
گمنامی؛ سهم گل‌محمدی آذربایجان‌غربی از بازار کشور

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، کشت و تولید گل محمدی یکی از جاذبه‌های خوش عطر و بوی آذربایجان غربی در بخش کشاورزی به شمار می‌رود و روزهای آخر بهار فصل برداشت این گیاه عطرآگین از مزارع استان است.

مرغوبیت و کیفیت گل محمدی تولید شده در مزارع آذربایجان غربی زبانزد شهره خاص و عام است و سالانه نزدیک به 200 تن گل از 80 هکتار مزارع استان برداشت و روانه بازار می‌شود، اما صدحیف که تلاشی برای معرفی آن در گستره ملی صورت نمی‌گیرد.

تولید سالانه نزدیک به 200 تن گل‌محمدی در شهرهای ارومیه و خوی نشان دهنده ظرفیت عظیم برای کشت و تولید این گیاه خوش عطر در استانی است که یکی از قطب‌های اصیل در تولیدات کشاورزی به حساب می‌رود.

برخورداری از چنین ظرفیتی می طلبد تا مسئولین آذربایجان غربی مانند استانهای دیگر که برای تولیدات کشاورزی هر چند اندک خود جشنواره های ملی برگزار می‌کنند زمینه هایی را فراهم کنند تا پتانسیل شهرهای آذربایجان غربی در تولید گل محمدی نیز در عرصه ملی معرفی شود.

معرفی پتانسیل‌های تولیدات کشاورزی آذربایجان غربی البته با کمی ابتکار و خلاقیت در ارائه برنامه‌های بهتر می‌تواند شهرهای این استان را مانند شهرهای دیگر کشور در فصل‌های از سال میزبان گردشگرانی کند که تنها به هوای بازدید از مراسم برداشت و فرآوری محصولات کشاورزی راهی استان می‌شوند.

البته گرچه چند سالی است جشنواره انگور در شهر ارومیه میزبان مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور است اما دیگر محصولات آذربایجان غربی مانند سیب، بیدمشک، تخمه آفتابگردان و گیلاس به سبب مرغوبیت و کیفیتی که دارند می توانند برای این استان نوید روزهای بهتر در حوزه اشتغال و درآمدزایی باشند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید