19:05|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1399 - 09:39
کد خبر: 14444
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با باریش:

همیاران در آذربایجان غربی به یاری طبیعت می‌روند

برای محافظت بیشتر از مراتع جنگلی پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 3 هزار همیار طبیعت در سطح استان جذب شود.
همیاران در آذربایجان غربی به یاری طبیعت می‌روند

هادی قاسمی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، در مورد حراست از مراتع جنگلی استان اظهار کرد: یکی از رسالت‌های اصلی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری حراست از عرض‌های جنگلی و مرتع است.

وی افزود: در آذربایجان‌غربی 2 میلیون و 750 هزار هکتار مساحت منابع مرتعی وجود دارد که از این تعداد 101 هزار هکتار شامل عرصه جنگلی است و در شهرستان‌های پیرانشهر، سردشت و مهاباد مستتر هستند.

قاسمی با اشاره به اینکه در شهرستان سردشت تعداد 4 اکیب، در پیرانشهر 2 اکیب، و در مهاباد 1 اکیب نظارت از اراضی جنگلی وجود دارد عنوان کرد: از اوایل سال جاری اقدامات حفاظتی به ویژه در راستای حوزه درختان جنگلی انجام شده و اکیب گشت‌های نظارتی تشکیل و در جهت حفظ مناطق جنگلی استان در حال فعالیت هستند.

این مسئول افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در سال جاری انجام شده جذب همیاران طبیعت است، کسانی به حفظ و محافظت منابع طبیعی علاقه‌مند هستند می‌توانند با اداره منابع طبیعی در ارتباط باشند و هرگونه تخلف و تجاوزی که برای اراضی منابع طبیعی صورت بگیرد با اداره منابع طبیعی در جریان گذاشته و در این راستا مشارکت کنند.

قاسمی اظهار کرد: در نظر داریم تا در سال جاری، 3 هزار همیار طبیعت در سطح استان جذب کنیم که پیش‌بینی می‌شود بیشترین جذب از شهرستان پیرانشهر و سردشت باشد.

 وی گفت: برای افرادی که علاقمند در حوزه حفاظت از منابع طبیعی هستند کارت همیاری طبیعت تعلق می‌گیرد و برخی تسهیلات دیگر نیز برای آنان در نظر گرفته شده است.

قاسمی افزود: سیاست سازمان بر این است که صد در صد اراضی جنگلی در شهرستان‌های سردشت و پیرانشهر کاداستر ‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالباتی از مسئولان استانی در راستای مراقبت بیشتر مناطق بحرانی اراضی جنگلی صورت گرفته و درخواست تامین اعتبار شده تا برای این مناطق کانکس و پاسگاه‌های سیار منابع طبیعی تهیه شود تا مراقبت از عرصه جنگلی افزایش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی در ادامه تصریح کرد: همچنین در نظر داریم برای همیاران طبیعت پایگاه مناطق طبیعی یا پایگاه سبز در مناطق روستایی استان ایجاد کنیم تا مردم و دوست داران طبیعت بتوانند از این طریق با اداره منابع طبیعی در حفظ اراضی جنگلی مشارکت بیشتری داشته باشند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید