16:26|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1399 - 09:20
کد خبر: 14434
مشاور خانواده و روان درمانگر کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با باریش:

فقدان مهارت‌های ارتباطی در خانواده‌ها اثرات مخربی دارد

کمبود مهارت‌های ارتباطی مؤثر و سالم در بین اعضای خانواده در رویارویی با مسائل و مشکلات زندگی می‌تواند اثرات مخرب و جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
فقدان مهارت‌های ارتباطی در خانواده‌ها اثرات مخربی دارد

سعید شعبانلو، روانشناس و مشاور خانواده و روان درمانگر کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در مورد آسیب‌های نبود مهارت‌های ارتباطی در خانواده به ویژه میان والدین و نوجوانان اظهار کرد: ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، خشونت و خودکشی در فقدان مهارت‌های ارتباطی سازنده عنوان شده است.

وی افزود: امروزه علی‌رغم ایجاد تغییرات بسیار گسترده و عمیق فرهنگی تحول در شیوه زندگی و تجددگرایی، خودکشی به عنوان یک معضل اجتماعی در جامعه خودنمایی می‌کند و بسیاری از افراد جامعه به دلیل نبود آگاهی‌های لازم، در رویارویی با مسائل زندگی فاقد توانایی‌های لازم بوده و این امر آنان را در مواجهه با این‌گونه مسائل آسیب‌پذیر می‌کند.

شعبانلو ادامه داد: از اثرات روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کمبود مهارت‌های ارتباطی در خانواده می‌توان به فشار روانی خانواده‌ها، فقدان تجلیات هیجانی،اشتغال ذهنی بیش از اندازه، رفتارهای نامناسب اجتماعی، تعارضات زناشویی و طلاق والدین اشاره کرد.

وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه نبود مهارت‌های ارتباطی میان والدین و فرزندان تا چه اندازه در شکل‌گیری و شخصیت و تصمیمات فرزندان اثر می‌گذارد عنوان کرد: اولین گام در پیشگیری از کشانده شدن فرزندان به سمت آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی، ارتباط سالم و صحیح خانواده با فرزندان است.

این روانشناس افزود: با توجه به اینکه جوانان در بحران بلوغ و تغییرات خلقی قرار دارند باید هر گونه رفتار و یا نظرات بر آن‌ها با دید کنترل و سلب آزادی نباشد زیرا همین نکته باعث سرخوردگی و در نتیجه افسردگی و در نهایت گرایش به انجام چنین اقدام‌های بی بازگشتی می‌شود.

وی گفت: بهره‌گیری از مهارت‌های ارتباطی و همراهی نوجوان در انجام تفریحات سالم می‌تواند در کاهش وابستگی به ارتباط با دیگران به ویژه جنس مخالف و افکار غلط و ضایع باشد.

این روانشناس و مشاور خانواده و روان درمانگر کودکان و نوجوانان در ادامه تصریح کرد: خانواده‌ها باید اوقات بیشتری با فرزندان در فضای بیرون از خانه صرف کنند به طوری که فرزندان از نظر عاطفی احساس کمبود نکنند و برای جبران این کمبود به فضای مجازی و یا دوستی‌های نامناسب پناه نبرند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

نصیبه صفری پور
1399/03/18 - 09:47

اقای دکترعالی بود بله والدین بایدوقت کافی برای فرزندانشون صرف کنندتاازمحبت غنی سازند ممنون ازنظرات شمابهرمندشدیم