02:59|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1399 - 10:45
کد خبر: 14359
یک وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با باریش:

صدور اجراییه بدون رسیدگی دادگاه از نوآوری‌های قانون جدید صدور چک است

صدور اجراییه بدون رسیدگی دادگاه از نوآوری‌های قانون جدید است به موجب این قانون امکان صدور اجراییه به طور مستقیم از طریق دادگاه و بر مبنای چک پرداخت نشده و گواهی عدم پرداخت آن فراهم شد.
صدور اجراییه بدون رسیدگی دادگاه از نوآوری‌های قانون جدید صدور چک است

نجات علی‌پور، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، گفت: صدور چک الکترونیکی به رسمیت شناخته شد و به عبارتی برای اینکه چک سند تجاری محسوب شود و مشمول قانون صدور چک باشد حتما لازم نیست برگه کاغذی باشد و بر اساس قواعد حاکم بر قانون تجارت الکترونیک و دستورالعمل های لازم توسط بانک مرکزی به زودی راه اندازی می‌شود.

وی افزود: در قانون جدید، صدور (چک موردی) پیش بینی شده است و به اشخاصی که دسته چک ندارند چک تک برگی داده می شود تا دیگر افراد تمایل زیادی به گرفتن دسته چک نداشته باشند.

علی پور اضافه کرد: صدور اجراییه بدون رسیدگی دادگاه از نوآوری های قانون جدید است به موجب این قانون امکان صدور اجراییه مستقیماً از طریق دادگاه و بر مبنای چک پرداخت نشده و گواهی عدم پرداخت آن فراهم شد به عبارت دیگر دارنده می تواند بعد از برگشت چک، به طور مستقیم از دادگاه تقاضای صدور اجرائیه، توقیف اموال و جلب صادر کننده را بکند.

وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: پس از گذشت ۲۴ ساعت از برگشت چک کلیه حسابهای صادرکننده مسدود می‌شود و از افتتاح حساب جدید جلوگیری می شود.

وی تصریح کرد: تعیین سقف اعتبار مجاز برای هر متقاضی دریافت دسته چک نیز از نوآوری های قانون جدید است که به موجب آن هر برگه دسته چک تا سقف معینی اعتبار خواهد داشت و صادر کننده حق ندارد بیش از آن چک صادر کند وگرنه نسبت به بیشتر مشمول قانون صدور چک نمی شود.

علی‌پور اظهار کرد: از آذر ماه سال ۹۹ صدور چک در وجه حامل و ظهرنویسی آن‌ها ممنوع است و ضروری است انتقال چک به دارنده جدید در سامانه صیاد ثبت شود و این شیوه نوین جایگزین پشت‌نویسی چک خواهد بود؛ بدین ترتیب جریان گردش چک و دارندگان متعدد آن قابل شناسایی و ردیابی خواهند بود.

وکیل پایه یک دادگستری در پایان گفت: طبق قانون جدید، لازم است افراد متقاضی دسته چک، هویت سنجی و اعتبار سنجی شده و به همین جهت، بانک ها وظیفه دارند تنها از طریق سامانه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) به مشتریان خود دسته چک ارائه نمایند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید