18:42|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1399 - 10:49
کد خبر: 14353
به بهانه روز ملی جمعیت؛

جوانی؛ ظرفیت برباد رفته در آذربایجان غربی

آذربایجان‌غربی ظرفیت‌های بالقوه بسیاری برای توسعه دارد که جوانی جمعیت یکی از این پتانسیل‌ها محسوب می‌شود اما صد افسوس که تاکنون برنامه‌ریزی‌های هدفمندی برای بهره‌مندی از ظرفیت برای توسعه استان انجام نشده است.
جوانی؛ ظرفیت برباد رفته در آذربایجان غربی

سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 30 اردیبهشت به عنوان روز ملی جمعیت انتخاب و در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.   

جمعیت، یکی از اساسی‌ترین مباحث مدیریت هر کشور و جامعه است، از این رو حفظ تعادل و پویایی ساختار آن، همواره مورد توجه حکومت‌ و دولت‌ها در عصرهای گوناگون بوده است.

امابه نظر می رسد اقداماتی که برای پویایی جمعیت در سیاست‌گذاری کلان کشور انجام شده خروجی مناسبی نداشته و گواه این مدعا را می توان کاهش تمایل مردم به فرزند آوری عنوان کرد.

طبق سرشماری سال 1385، جمعیت آذربایجان‌غربی 2 میلیون و 783 هزار و 459 نفر بوده است که ۴٫۰۸ درصد جمعیت کل کشور را در همان سال به خود اختصاص می داد و از این لحاظ هشتمین استان پرجمعیت کشور به‌شمار می‌رفت.

از آنجایی که فرآیند سرشماری نفوس و مسکن هر 10 سال یکبار انجام می شود، بر اساس اخرین سرشماری جمعیت استان که در سال 1395 انجام شده جمعیت آذربایجان غربی مرز 3 میلیون نفر را رد کرده و به 3 میلیون و 265 هزار و 219 نفر رسیده است.

مقایسه آمار 10 ساله بین سالهای 1385 تا 1395 نشان می دهد در طول یک دهه تنها نزدیک به 400 هزار نفر به کل جمعیت استان افزوده شده در حالی که نرخ ازدواج به گفته مسئولان آذربایجان‌غربی در سال‌های اخیر رشد قابل قبولی داشته است.

عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری و کوچک شدن خانواده از جمله پیام‌هایی است که در آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن برای کل کشور به ان اشاره شده و همین امر می‌طلبد که مسئولین رده بالای کشوری و استانی سیاست‌های قابل اجرایی را در حوزه ساماندهی مشکلات جوانان و افزایش تمایل خانواده به داشتن فرزند برنامه‌ریزی کرده و اجرا کنند چراکه عدم توجه به این موضوع می‌تواند در سال‌های آینده جمعیت استان را با مشکلاتی از قبیل پیری جمعیت و کوچک‌تر شدن خانواده‌ها مواجه سازد.

مشکلات و نابسمانی‌های اقتصادی که در پنج سال اخیر شدت بیشتری یافته است در کنار کاهش فرصت‌های شغلی برای جوانانی که از تحصیل فارغ شده و در آستانه سن ازدواج قرار گرفتند از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که فرایند تشکیل خانواده و صاحب فرزند شدن را برای نسل امروز به تاخیر انداخته است چرا که بسیاری از جوانان در گفت‌و‌گوهای خود بر این اعتقاد هستند که اگر شغل و درآمد پایدار داشته باشند بدون شک تمایل بیشتری به ازدواج و خانواده‌دار شدن دارند.

آذربایجان‌غربی در حال حاضر با بیش از یک سوم جمعیت جوانی که در خود جای داده است از پتانسیل‌های بسیار زیادی برای رشد و توسعه در حوزه‌های مختلف برخوردار است به شرط آنکه نیروی جوان امروز به خوبی به کار گرفته شود اما لحظه‌ای غفلت از برنامه‌ریزی برای آینده نزدیک به یک میلیون جوان این استان در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در حوزه جمعیت و توسعه برای استان در پی داشته باشد.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید