07:22|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1399 - 10:45
کد خبر: 14342
یادداشت:

رفتارهای نامتعارف، نتیجه نبود فرهنگسازی مناسب

اگر در سطح جامعه شاهد برخی از رفتارهای نامناسب و نامتعارف هستیم یکی از اساسی ترین دلایل آن نقص در حوزه فرهنگسازی است که شاید مسئولین آن را جدی نگرفته‌اند.
رفتارهای نامتعارف، نتیجه نبود فرهنگسازی مناسب

سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، جمله پیشگیری بهتر از درمان است بی‌شک بارها به گوشمان خورده و همه ما با معنای آن آشنا هستیم این جمله تنها در خصوص درمان و بیماری صدق نمی‌کند بلکه در طول زندگی در جامعه شاهد برخی رفتارهای ناشایست در انظار عمومی هستیم که چند روز گذشته رقص در بند ارومیه باعث واکنش مردم و فعالین اجنماعی نیز شد،

گرچه هنوز صحت و سقم بروز این رفتار در شب‌های ماه مبارک رمضان از سوی مسئولین تایید نشده اما به‌نظر می‌رسد قبل از اینکه چنین رفتارهایی تبدیل به یک التهاب اجتماعی شوند باید پیشگیری و اقدامات لازم توسط مراجع مرتبط انجام گیرد.

بارها شاهد رقص در اماکن عمومی توسط تعدادی از جوانان بوده‌ایم که این موارد سبب ایجاد تشنج در محافل عمومی و نارضایتی کاربران اجتماعی و مردم شده است و در نهایت زمینه‌ای را برای سوء استفاده‌ای عده‌ای در استان فراهم ساخته که نیاز است برای جلوگیری از آن برنامه‌ریزی و تدابیر لازم اندیشیده شود.

مردم و فعالان اجتماعی و رسانه‌ها نیز می‌طلبد که در چنین مواقعی هوشیار باشند و با طناب این سودجویان به چاه نروند و ضمن حفظ آرامش، همنوعان خود را به پرهیز از ادامه این رفتارهای نامتعارف دعوت نمایند.

فرهنگ‌سازی در جامعه جهت پرهیز از رفتارهای نامتعارف در اماکن عموممی یکی از عوامل موثری است که مسئولین باید در اولویت‌های کاری خود قرار دهند و گرنه اعمال زور و برخورد قطعا نتیجه پایداری نخواهد داشت مگر اینکه همراه با یک فرهنگ‌سازی گسترده در سطح جامعه باشد و سپس در قدم بعدی با متخلفان برخورد‌های لازم انجام گیرد.

هتک حرمت و رفتارهای قبیح در تمام ایام و به‌خصوص درروزهای ماه رمضان توسط عده‌ای قلیل موجب ناراضایتی عموم مردم شد اما نباید هیجانی و احساسی با چنین موضوعاتی برخورد کرد، لازمه حل چنین مسائلی در جامعه نظارت بیشتر در اماکن عمومی و همانطور که اشاره شد تقویت فرهنگسازی در حوزه‌های مربوطه است.

شاید اگر امروزه چنین رفتارهایی را شاهد هستیم یکی از علل آن خلاء فرهنگ و ضعف آموزش رفتارهای صحیح است. که انتظار می‌رود متولیان امور اجتماعی با توان و جدیت بیشتری در ساماندهی این مسائل گام بردارند تا حداقل در آینده شاهد چنین رفتارهایی نباشیم.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید