02:44|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1399 - 11:33
کد خبر: 14295
یادداشت:

فصل داغ تهیه ترشی با گیاهان کوهی در آذربایجان‌غربی

بانوان کدبانو و هنرمند آذربایجان‌غربی در فصل بهار علاوه بر طبخ غذاهای مخصوص با گياهان كوهی، انواع و اقسام ترشیجات را با این گیاهان تهیه و سفره‌های خود را به آن مزین می‌کنند.
فصل داغ تهیه ترشی با گیاهان کوهی در آذربایجان‌غربی

سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ آذربایجان‌غربی به لحاظ جغرافیایی رویشگاه انواع گیاهان کوهی و دارویی با عطر و طعمی لذیذ است و مردم این خطه سالانه بیش از 60 گونه از این نوع گیاهان برداشت می‌کنند.

تاكنون 500 گونه گياه دارويی از جمله كاسنی، شب بو و نعناع، بولاغ اوتی، ختمی، چوبان كبريتی، بادرنجبويه، شيرين بيان، ثعلب، مرزه، اله گز، نسترن، موسير، گندله، داغ جعفری سی، داغ قارپيزی، دوه دابانی، مندی، قوش اوزومی، داغ سقزی، يميشان، چريش، هويچ وحشی، غاز اياغی، يارپيز، كنگر، شويد، كهليك اوتی و اوشقون در آذربايجان‌غربی شناسايی شده است.

از 500 گونه گياه دارویی موجود و شناسایی شده در استان بيش از 40 گونه آن مصرف خوراكی دارند و بانوان این خطه با جمع آوری و چیدن این گیاهان غذاهای محلی و خوشمزه همچنین ترشی‌های بسیار لذیذی تهیه می‌کنند.

با توجه به اینکه از اوایل فصل بهار رویش گیاهان کوهی و دارویی در خطه آذربایجان‌غربی آغاز می‌شود سفره‌های این ایام خانواده‌ها نیز مزین به غذاهای محلی و تهیه شده از گیاهان کوهی است.

بانوان کدبانو و هنرمند آذربایجان‌غربی علاوه بر طبخ غذاهای مخصوص با گياهان كوهی، انواع و اقسام ترشیجات را با این گیاهان تهیه می‌کنند همچنین مقداری از اين گياهان را به صورت فريز شده و در يخچال نگهداری می‌كنند و يا خشك كرده و در فصل زمستان آش‌های مخصوص با استفاده از گیاهان کوهی طبخ می‌کنند.

 در زمينه مصرف  گياهان و سبزی‌های کوهی نیاز است تا دقت بیشتری داشته باشیم و از گیاهان نشاخته استفاده نکنیم همچنین در برداشت گیاهان کوهی و دارویی نیز باید توجه شود که هنگام چیدن آسیبی به ریشهع گیاه وارد نشود تا در آینده در خطر انقراض قرار نگیرد.
 
امسال به لطف بارش‌های الهی، رویش گیاهان کوهی و دارویی از وضعیت بسیار خوب و مطلبوبی برخوردار است و می‌توان گفت  طراوات گیاهان کوهی امسال با بارندگی‌هایی که وجود دارد بیش از سال‌های گذشته به چشم می‌خورد.  
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید