13:59|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1399 - 10:35
کد خبر: 14268
باریش گزارش می‌دهد:

باغات آذربایجان غربی بهار نشده، خزان شدند

همه ساله در فصل بهار سرمای بهاره باغات میوه آذربایجان‌غربی را تهدید می‌کند و امسال نیز بارش تگرگ و سرمای محسوس دما خسارت زیادی را به بخش کشاورزی وارد کرد.
باغات آذربایجان غربی بهار نشده، خزان شدند

سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی است که با وجود باغات و تنوع میوه‌جات مختلف بخشی از نیاز کشور را تأمین می‌کند.

اغلب مردم این منطقه درآمد خود را از طریق فروش محصولات کشاورزی به دست می‌آورند اما با چالش‌های زیادی نیز در این زمینه مواجه هستند و نبود بازار فروش در هنگام برداشت میوه و همچنین سرمازدگی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی و باغداری به شمار می‌رود.

متاسفانه امسال نیز در سطح استان، سرمای بهاره و بارش تگرگ و در پی آن سرمازدگی باغات میوه، خسارت زیادی را به بخش کشاورزی وارد کرده و دست‌رنج کشاورزان را بر باد داده است.
    
 امیر ساوجی، رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات طبیعی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: میزان خسارت وارد شده به اراضی کشاورزی و باغی استان در اثر وقوع تگرگ و سرمازدگی در فروردین ماه امسال ۲۶۳ میلیارد ریال برآورده شده است.

وی افزود: با توجه به برآوردهای اولیه خسارات ناشی از وقوع تگرگ و سرمازدگی، اراضی کشاورزی شهرستان‌های خوی، میاندوآب، شاهین دژ و سردشت بیشترین میزان خسارت را دارا هستند. 

وی بیان کرد: بیشترین میزان خسارت سرمازدگی مربوط به محصولات باغی در شهرستان‌های شاهین دژ و میاندوآب در سطح یک‌هزار و ۵۷۷ هکتار گزارش شده ‌است.

این مسئول اظهار کرد: تگرگ نیز به سطح ۵۵ هکتار از محصولات زراعی و ۲ هزار و ۱۸۴ هکتار از محصولات باغی از جمله درختان هسته دار واقع در شهرستان‌های خوی، میاندوآب، مهاباد، سردشت و شاهین دژ خسارت وارد کرده است.

وی گفت: ویژگی طبیعت استان این است که خیلی از حوادث قابل پیش‌بینی نیستند بنابراین از کشاورزان انتظار می‌رود نسبت به بیمه محصولات خود اهتمام بیشتری داشته باشند.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات طبیعی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به عوامل مهم در خسارت زدن به محصولات افزود: سرمای شدید هوا، گرد و غبار، بارش برف، سیل، طوفان و تگرگ از مهم‌ترین عوامل خسارت به محصولات کشاورزی در استان محسوب می‌شود که همه ساله کشاورزان را متضرر می‌کند.

آذربایجان‌غربی به لحاظ جغرافیایی در منطقه سردسیری قرار دارد و از این رو آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی در برابر سرما در این منطقه بیشتر است.

پوشش گسترده بیمه باغات کشاورزی، تغییر شیوه‌ كشت و جایگزینی درختان دیررس به جای درختان میوه آسیب‌پذیر و استفاده از سامانه‌های ضد تگرگ و سرما در باغات میوه بخشی از اقداماتی است که نیاز است تا مسئولان متولی در آذربایجان‌غربی توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند. 

با توجه به اینکه کشاورزی در منطقه آذربایجان‌غربی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما پای سازمان متولی در این امر چندسالی است که می‌لنگد و حمایت و پشتیبانی قابل توجهی از کشاورزان این استان صورت نگرفته است. 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید