00:07|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1399 - 10:16
کد خبر: 14198
به بهانه روز علوم آزمایشگاهی:

کادر آزمایشگاهی مدافعان گمنام در نبرد با کرونا

کادر شاغل در علوم آزمایشگاهی این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا مانند دیگر خادمین سلامت روزهای سختی را پشت سیر می گذارنند، شاید اینهابتوان آنها را مدافعان گمنام در نبرد نابرابر با ویروس کرونا نامید.
کادر آزمایشگاهی مدافعان گمنام در نبرد با کرونا

سرویس سلامت باریش نیوز، روز ۳۰ فروردین از سال ۱۳۸۲ با گرامی‌داشت مقام علمی دانشمند ایرانی، سید اسماعیل جرجانی، بنیانگذار علم آزمایشگاه به عنوان روز علوم آزمایشگاهیان تعیین شد.

علوم آزمایشگاهی بالینی یکی از شاخه‌های علوم پزشکی است و بیشتر با آنالیز آزمایشگاهی خون، مایعات و بافت‌های بدن انسان با هدف تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه سر و کار دارد.

جرجانی، آزمایشگر، پژوهنده، پزشک نابغه و تیزهوشی بوده که پزشکی تنها یکی از دانش‌های او بود. او در عرفان و فلسفه و ادبیات پارسی نیز سر آمد روزگار خود بود.

 بزرگترین فرهنگ نامه زمان خویش را هم او نوشت بسیاری از بیماری‌ها را برای نخستین بار هم او توصیف کرد و در حدود ۱۰۰۰ سال پیش روش‌های آزمایشگاهی نوینی را ابداع کرد و با کتابش "ذخیره خوارزمشاهی"، زبان علمی‌ پارسی را جان دوباره ای بخشید. 

شاید نام گذاری این روز به عنوان روز علوم آزمایشگاهی بتواند گوشه ای زحمات کادر آزمایشگاهی را جبران کند.

امسال بواسطه شیوع ویروس کرونا روز علوم آزمایشگاهی از اهمیت ویژه ای نسبت به سال های گذشته برخوردار است  چرا که کادر پزشکی، پرستاری، درمان و آزمایشگاهی در خط مقدم جبهه سلامت مقابله با ویروس کرونا قرار دارند.

می‌توان گفت قشر زحمت کش درمانی با توجه به شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی در این روزها تجربه کردند که شاید پیش از این، این شرایط را تجربه نکرده بودند.

در این شب و روزها کادر بهداشت و درمان با سختی‌های روحی و جسمی زیادی مواجه هستند و وجود این مناسبت‌ها و تجلیل از آنان میتواند در افزایش روحیه و انگیزه این قشر از جامعه مثمر ثمر واقع شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید