09:01|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1399 - 08:14
کد خبر: 14164
باریش گزارش می‌دهد:

کلاف زندگی کارگری خیال باز شدن ندارد

این روزها گذران زندگی برای بیشتر اقشار جامعه سخت شده اما در این میان کلاف پیچ در پیچ زندگی کارگری خیال باز شدن ندارد چرا که حقوق در کف است و هزینه‌ها سر به فلک کشیده است.
کلاف زندگی کارگری خیال باز شدن ندارد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، یکی از مهم‌ترین نیازهای انسانی در تمام ادوار تاریخ نیازهای فیزیولوژی که با تأمین خوراک، پوشاک و مسکن برآورده می‌شود.

این روزها زندگی بیشتر اقشار جامعه که به خاطر افزایش هزینه‌های جاری و همچنین نبود فرصت‌های شغلی ثابت پس اندازی برای روزهای مبادا ندارند، با سختی‌ها و مشکلات جدی روبرو شده است و انگار عزم جدی نیز برای برطرف کردن این مشکلات از سوی مسئولین وجود ندارد.

پس از کش و قوس‌های بسیار حقوق پایه کارگران برای سال جاری با 21 درصد افزایش تازه به رقم یک میلیون و 834 هزار تومان رسید که با احتساب سایر هزینه‌هایی مانند حق مسکن، اولاد و بن خانوار آن هم با خیال اینکه از سوی کارفرمایان پرداخت شود تازه می‌تواند برای خانوار سه نفره به رقم بالای 2 میلیون و 400 تومان برسد.

اما واقعیت جامعه این روزها چیز دیگری است بسیاری از کارفرماها قبل از رسیدن رقم حقوق به این مبلغ هم حاضر نبودند کف حقوق را به پرسنل خود بدهند، ماجرای بیمه، حق مسکن، سایر حقوق و مزایا که دیگر جای خود دارد چرا که برخی از کارفرماها به هر عنوان به خود اجازه می‌دادند که حقوق و مزایای کارگری را با تهدید به اخراج و تعدیل نیرو نادیده بگیرند.

بر فرض تحقق این میزان حقوق ماهیانه برای صنف کارگری که البته بسیاری از متخصصان شورای عالی کار نیز به تبعات پرداخت آن خوش‌بین نیستند، این سؤال مطرح می‌شود که با وجود افزایش قیمت‌های سرسام‌آور یکی دو سال اخیر این میزان حقوق تا حد می‌تواند هزینه‌های یک خانوار چهار نفره را تا پایان ماه پوشش دهد!

به نظر می‌رسد با این افزایش قیمت کالاهای اساسی که هر روز بدتر از روز گذشته هم می‌شود با این هزینه تنها می‌توان بخشی از نیازهای فیزیولوژی بدن یعنی خوراک و پوشاک را تأمین کرد و نیاز به سلامتی که این روزها ضرورت آن با وجود شیوع کرونا هم افزایش یافته است، دیگر جایی در میان دغدغه‌های بخش کارگری ندارد مگر آنکه برای پوشش هزینه هر قسمتی بخشی از هزینه‌های دیگر را کاهش دهد تا شاید و البته شاید درآمد و هزینه‌اش در پایان ماه سربه‌سر شود.

مریم صفری

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید