00:54|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1398 - 08:20
کد خبر: 14061
باریش گزارش می‌دهد:

درآمد کسب و کارها ویروسی شد

عدم توجه برخی‌ها به رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه این روزها ویروس کرونا را همه‌گیر کرده تا جایی که دخل‌وخرج بسیاری از جمله کسبه هم ویروسی شده است.
درآمد کسب و کارها ویروسی شد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، اسفندماه و روزهای پایانی سال برای بسیاری از کسب و کارها رونق خاصی دارد از این رو این کسبه از مدت‌ها قبل برای فروش آخر سال برنامه‌ریزی‌های جدی‌تری می‌کنند.

اما امسال عید و روزهای پایانی سال دیگر شور و شوق ساله‌ای گذشته را ندارد چرا که ویروس کرونا با همه‌گیر شدنش کام برخی‌ها را تلخ و دخل بخش دیگری از مردم را نیز کساد کرده است.

فروش امسال یک درصد سال‌های گذشته هم نیست
علیرضا کسبه بازار ارومیه است و در راسته آجیل‌فروشان مغازه دارد در توصیف حال و هوای این روزهای بازار شب عید به خبرنگار باری گفت: هر ساله از ابتدای اسفند تا ساعت‌های پایانی سال آن‌قدر مشتری داشتیم که  مجبور می‌شدیم از نیروی کمکی برای راه انداختن کار مردم استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه امسال حتی به اندازه ماه قبل هم فروش نداشتیم، اظهار کرد: خوشبختانه مغازه ما استیجاری نیست ولی برای تهیه اجناس شب عید از ماه‌های قبل چک دست فروشنده دادیم و باید وصول کنیم اما با این شرایط ماندیم که پول چک‌ها را از کجا بیاوریم درحالی‌که فروش عیدمان به یک درصد سال‌های گذشته هم نرسیده است.

حقوق و عیدی کارگران مغلوب کرونا شد
برزگر که استادکار پخت شیرینی است و در یک قنادی کار می‌کند در گفت و گو با خبرنگار باریش اظهار کرد: این بیماری باعث شده که کارگاه شیرینی‌پزی تعطیل شود و دم عیدی بیکار شوم.
وی با اشاره به اینکه همه‌ساله برای فروش روزهای عید از ابتدای اسفند حجم کارمان بیشتر می‌شد مجبور بودیم هر روز دو نوبت کارکنیم، خاطرنشان کرد: امسال دیگر خبری از شیرینی‌های عید نیست و سفارش برای عید خیلی کم است.
این کسبه در پاسخ به این سؤال که با توجه به هشدارهای بهداشتی در خانه نماندند و کارگاهشان باز است، گفت: در خانه بمانیم چه کسی باید هزینه خانواده را بدهد، سفارش نباشد امسال حقوق و عیدی ماهم در هواست.

رایگان شدن عوارض کسب‌وکار اصناف تا سه ماه
محمد حضرت پور، شهردار  ارومیه برای حمایت از کسب و کارها در راستای جبران خسارت‌هایی که ناشی از شیوع بیماری کرونا بر آن‌ها واردشده عوارض کسب‌وکار اصناف را تا سه ماه رایگان اعلام کرد.
وی با اعلام این خبر گفت: این پیشنهاد از سوی شهرداری ارومیه مطرح شد و مورد موافقت شورای اسلامی شهر نیز قرار گرفت.
حضرت پور با بیان اینکه، این سه ماه شامل ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۱۳۹۹ است، افزود: علاوه بر آن، عوارض پسماند همه منازل و مغازه‌ها در این مدت رایگان می‌شود.
شهردار ارومیه گفت: طبق تصمیم شورای اسلامی شهر ارومیه، اجاره‌بهای دکه‌ها، سرقفلی مغازه‌ها و غرفه‌های تحت تملک شهرداری طی سه ماه اول سال ۱۳۹۹ با تخفیف ۵۰ درصدی محاسبه خواهد شد.

تاکنون در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی و شهر ارومیه بسیاری از کسب و کارها به حالت نیمه تعطیل درآمدند و اقشاری که درآمدشان از طریق کسب و کارشان بود به دلیل تعطیلی‌های کرونایی سخت در مضیقه قرار گرفتند.
در خانه ماندن و رعایت بهداشت فردی و عمومی مهم‌ترین سلاحی است که این روزها می‌شود با آن به جنگ این ویروس نامیمون رفت و از این رو تاکید جدی متولیان بهداشت برای مهار کرونا ماندن در خانه و موکول کردن کارهای غیرضروری به زمان پس از کنترل بیماری است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید