07:30|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 14 اسفند 1398 - 12:31
کد خبر: 13995
باریش گزارش می‌دهد:

کم‌فروشی‌ با شیوه‌های جدید

کمبود نظارت‌ها در همه صنف‌ها حتی قنادی‌ها باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود و سودجویان‌ نیز همیشه در کمین سواستفاده هستند.
کم‌فروشی‌ با شیوه‌های جدید

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، شیرینی فروشی‌ها معمولا در تمام روزهای سال کیک و شیرینی برای عموم مردم عرضه می‌کنند به همین دلیل این صنف همواره و در هرگونه شرایط اقتصادی از صنف‌های پرمخاطب و پویای بازار مصرف است.

بنابراین نیاز به جعبه‌هایی برای عرضه شیرینی‌ها و كیك‌ها نیز همیشگی است و در روزهای اخیر با نزدیکی به عید بزرگ ایرانیان یا همان عید نوروز بازار قنادان بسیار گرم‌تر می‌شود اما این افراد گاهی از شرایط و سکوت مسئولین سواستفاده می‌کنند.

سوءاستفاده قنادان گاهی کم‌فروشی و گاهی گران‌فروشی است اما گران فروشی نه به معنای واقعی این افراد مخصوصا در زمان‌های خاص مانند اعیاد و مناسبت‌های ملی و مذهبی قنادی‌ها به جز قرار دادن شیرینی‌ها در سینی آن‌ها را در جعبه دیگری نیز قرار می‌دهند تا از این طریق سود بیشتری بر جیب بزنند.

بحث محاسبه قیمت جعبه‌های شیرینی به قیمت محصول داخل آن موضوعی است که معمولا به دلیل به چشم نیامدن وزن جعبه برای مصرف کنندگان به آن توجه نمی‌شود و یا اگر توجه شود خیلی کم است.
اما تفاوت رفتار مدیران و كاركنان قنادی‌ها در این زمینه، نشان می‌دهد كه یا قانون مشخصی وجود ندارد، یا نظارت كافی بر این موضوع نیست و یا این كه برای محاسبه قیمت جعبه های شیرینی هر واحدی برای خود روالی را در نظر می‌گیرد ولی مگر می‌شود یک صنف چند شیوه متفاوت داشته باشد؟ 

در برخی قنادی‌ها شیرینی با جعبه و بدون در روی وزنه قرار میگیرد زیرا صاحبان آن‌ها معتقدند که نمی‌شود ابتدا شیرینی را وزن کرد سپس در داخل جعبه چید این درحالی است که فروشندگان با ایمان این کار را انجام می‌دهند با اینکه کمی سخت و دشوار است.

 جعبه‌های شیرینی و كیک چقدر وزن دارند، با چه قیمیت خریدای و فروخته می‌شوند؟ 

در این راستا سازمان ملی استاندارد درباره وزن جعبه های شیرینی دستورالعمل مشخصی را بیان کرده است که از لحاظ ویژگی‌های فیزیکی جعبه‌های شیرینی ۷۵۰ گرمی، یک کیلو گرمی، یک و نیم کیلوگرمی، دو کیلوگرمی و سه کیلوگرمی براساس مقررات استانداردهای ملی باید به ترتیب دارای اوزان ، ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۷۰، ۲۱۰ و ۲۶۰ گرم و نشان استاندارد باشند. 

با حسابی سر انگشتی می‌توان پی‌برد وزن برخی جعبه‌های تهیه شده از قنادی‌های مختلف اندكی نسبت به وزن اعلام شده از سوی استاندارد متفاوت است. 

با اینکه تاکید دارند تا وزن جعبه از وزن شیرینی کسر شود اما بیشتر قنادی‌ها به این گفته توجه نمی‌کند و به کار خود ادامه می‌دهند کاری که نشان از کم‌فروشی دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید