23:45|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1398 - 12:39
کد خبر: 13885
باریش گزارش می‌دهد:

تصادفاتی که همچنان سبقت می‌گیرند

تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی آذربایجان‌غربی همچنان در حال سبقت گرفتن است و روز به روز شاهد افزایش آن هستیم.
تصادفاتی که همچنان سبقت می‌گیرند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، تصادفات جاده‌ای یکی از عوامل مرگ‌ومیر در جامعه است و گزینه‌های مختلفی در بروز اتفاقات تلخ جاده‌ای دست به دست هم می‌دهد تا متاسفانه شاهد حادثه‌ای ناگوار باشیم.
نامناسب بودن جاده، عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، عدم نصب تابلوهای هشدار دهنده در قسمت‌های نامناسب جاده و همچنین نبود نظارت و کنترل کافی از جمله عواملی است که در بروز حوادث جاده‌های نقش مهمی دارد. 
آذربایجان‌غربی از کیلومترها مسیر مواصلاتی برخوردار است و در فصل‌های مختلف سال رفت و آمدهای زیادی از مسیرهای مواصلاتی استان صورت می‌گیرد.
آمار جان‌باختگان تصادفات جاده‌های در آذربایجان‌غربی 17 درصد افزایش یافت
سرهنگ کمال حسین‌زاده، رئیس پلیس راه آذربایجان‌غربی در نشست خبری ۱۶ بهمن ماه که در سالن جلسات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان، برگزار شد، اظهار کرد: آمار فوتی ناشی از تصادفات جاده‌ای در سال جاری ۱۷ درصد و مجروحین 7 درصد افزایش یافته است که بیشترین فوتی در محور مواصلاتی میاندوآب با ۱۲ درصد، ماکو ۱۱ درصد، ارومیه و خوی ۱۱ درصد است و ۴۶ درصد تصادفات در ایام ‌پایانی هفته اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه بیشترین تصادفات در ساعات ۱۶ تا ۲۲ شب رخ می دهد، ادامه داد: بیشترین تصادفات با ۴۰ درصد مربوط به عدم توجه به جلو و ۱۴ درصد عدم توانایی در کنترل و ۱۳ درصد انحراف به چپ را شامل می‌شود.
رئیس پلیس راه آذربایجان‌غربی ادامه داد: ۲۹ درصد از تصادفات به صورت واژگونی و خروج از جاده بوده که علت آن وجود نداشتن یا کم رنگ بودن خط کشی جاده‌ها است.
سرهنگ حسین‌زاده با اشاره به نقاط حادثه خیز در جاده‌های استان بیان کرد: ۳۳ نقطه حادثه خیز جاده‌های استان توسط تابلو و علامت آشکار سازی شده و ۷ نقطه به زودی رفع می شوند و ۲۹ نقطه باقی مانده اولویت بندی شده که به زودی رفع می‌شوند.
وی افزود: عامل ۷۰ درصد از تصادفات عامل انسانی است به منظور کاهش آمار تصادفات نیازمند فرهنگ سازی در زمینه ترافیکی است.
سرهنگ حسین زاده با بیان اینکه برخورد با رانندگان حادثه ساز ۱۱ درصد افزایش یافته است، افزود: در این رابطه ۳۷۸ دستگاه خودرو باخلافی بیش از 100 میلیون ریال و تعداد ۴۷۴۵ مورد خودرو نیز با 2 تخلف همزمان، توقیف شده‌اند.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه فرهنگ سازی تاکید کرد: تهیه سریال ۱۲۰ دقیقه ای در زمینه فرهنگ ترافیکی، مصاحبه کارشناسان پلیس با صدا و سیما، برگزاری کلاس آموزشی در پادگان‌های نیروهای مسلح، برگزاری کلاس‌های فرهنگ سازی برای رانندگان اتوبوس‌ها و کامیون، اجرای طرح ارتقا ایمنی ادوات کشاورزی، توزیع رایگان ۱۰۰۰ کلاه کاسک به موتورسیکلت سواران، برگزاری کلاس های آموزشی در مساجد و مدارس حاشیه جاده و نصب بنر با پیام های ترافیکی از اهم فعالیت‌های پلیس راه برای فرهنگ سازی ترافیکی است.
حذف نقاط حادثه‌خیز و ایمن سازی محورهای مواصلاتی آذربایجان‌غربی
ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در مراسم کلنگ زنی پروژه ساماندهی و ایمن سازی سه راهی قره‌ضیاالدین گفت: این پروژه در راستای ایمن سازی و حذف نقاط پر حادثه انجام خواهد گرفت و امید است با اجرای آن شاهد افزایش ایمنی ترددهای جاده‌ای و کاهش تصادفات و از سوی دیگر ساماندهی و زیباسازی در این نقطه از محورهای ارتباطی شمال استان باشیم.
شکری گفت : تعریض و بهسازی سه راهی قره ضیاالدین به منظور روان‌سازی ترافیک، ارتقا کیفی خدمات جاده‌ای و به تبع آن افزایش ظرفیت ترافیک انجام خواهد گرفت.
وی با اشاره به مدت قرارداد پروژه ساماندهی و ایمن سازی سه راهی قره ضیاالدین افزود: مدت زمان اجرای این پروژه ۱۲ ماه درنظر گرفته شده و برآورد ریالی اولیه آن ۲۸ میلیارد ریال است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی از جمله مشخصات هندسی طرح به تعریض دو دستگاه آبرو، یک دهانه ۲ متری به میزان ۱۲ متر از طرفین، احداث یک دستگاه پل با دهانه ۸ متری بر روی مسیل ایلانلو ، ساماندهی تقاطع سه راهی با احداث میدان به همراه جزیره‌های ترافیکی و رفوژ میانی وسط جاده به‌طول ۴۰۰ متر اشاره و تصریح کرد: نصب علایم ایمنی جهت آگاه سازی استفاده کنندگان در ورودی و خروجی محل تقاطع ، نصب روشنایی مسیر در رفوژ میانی به فواصل ۲۵ متر و به ارتفاع ۱۰ متر، نصب روشنایی وسط و اطراف میدان و زیباسازی آن و اجرای رفوژ میانی جهت جدا سازی مسیرهای رفت و برگشت از اقدامات لازم برای ایمن سازی و کاهش تصادفات در این نقطه خواهد بود.
افزایش 22 درصدی مصدومان تصادفات جاده‌ای آذربایجان‌غربی در نیم‌سال نخست سال جاری
باقر بهرامی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در مورد آمار تصادفات درون شهری و برون شهری، در نیمسال نخست سال جاری اظهار کرد: از نیمه نخست سال جاری کل مأموریت‌های مرکز اورژانس آذربایجان‌غربی 44 هزارو 437 مورد ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: تعداد کل مأموریت‌های حضور در صحنه تصادفات،  10 هزارو 751 مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است همچنین تعداد کل مأموریت‌های غیر تصادفی، 33 هزارو 686 مورد بوده که 16 درصد افزایش را در پی دارد.
بهرامی ادامه داد: تعداد کل مأموریت‌های تصادفات شهری 6 هزارو 204 مورد بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 2 درصد افزایش داشته است همچنین تعداد مصدومان تصادفات شهری 7هزارو 295 مورد بوده که 3 درصد افزایش را تجربه کرده است که 6 هزارو 317 مورد در مراکز درمانی بستری و مورد مداوا قرار گرفته‌اند و هزارو درصد افزایش را در پی داشته است.
این مسئول اظهار کرد: در بخش تصادفات جاده‌ای تعداد کل مأموریت‌ها  4 هزارو 547 مورد ثبت شده و تعداد کل مصدومان تصادفات جاده‌ای 6 هزارو 204 مورد بوده و تعداد مأموریت‌های تصادفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش داشته است و تعداد مصدومان نیز 22 درصد افزایش دارد و تعداد بستری‌ها 5 هزارو 375 نفر بوده که بیش از 22 درصد افزایش دارد.
ایمنی جاده‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نیاز است تا برخی از نقاط و محورهای مواصلاتی آذربایجان‌غربی بازسازی و مرمت شود از سوی دیگر ایجاد بسترهای مناسب و افزایش علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی همچنین کنترل تردد خودروها و رعایت سرعت مطمئن تا حد زیادی می‌تواند در کاهش حوادث جاده‌ای مؤثر واقع شود.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید