05:22|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1398 - 12:42
کد خبر: 13804

گرانی‌فروشی این‌بار به بهانه یک ویروس

افزایش تقاضا برای خرید ماسک تنفسی این روزها بهانه خوبی برای سودجویان شده تا این کالا را بیشتر از قیمت واقعی آن به مردم عرضه کنند.
گرانی‌فروشی این‌بار به بهانه یک ویروس

سرویس اجتماعی باریش نیوز، عرضه و تقاضا برای هر کالایی از رفتار مشتریان در بازار تاثیر می پذیرید به گونه‌ای که افزایش تقاضا سبب اختلال در روند عرضه و به تدریج شبب افزایش قیمت دور از انتظار می شود البته اتفاقات و حوادث در گوشه و کنار جهان نیز می‌توانند بر روند تقاضای یک کالا در محدوده زمانی خاص تاثیر گذاشته و روند عرضه را با اختلال مواجه کنند.

این روزها که تب ابتلا ویروس کرونا در چند کشور بالا گرفته است و هر روز از روش‌های مختلف در رسانه‌های رسمی، مجازی و یا از طریق پیامک راه‌های پیشگیری از ابتلای احتمالی این ویروس به مردم آموزش داده می‌شود، یکی از نکات قابل تأمل افزایش تقاضا برای خرید ماسک تنفسی است.

افزایش تقاضا برای خرید ماسک های تنفسی برای درامان ماندن از ابتلای به این ویروس تا حدی است که برخی از داروخانه‌ها دیگر ماسکی برای عرضه ندارند اگر هم داشته باشند با افزایش قیمت‌های غیرمتعارف به فروش می‌رسانند.

یکی از عواملی که شاید سبب افزایش تقاضا یک کالا در محدوده زمانی معین در جامعه می شود، تصمیم‌گیری افراد برحسب هیجان برای خرید است که خود می‌تواند معلول عوامل مختلفی از جمله شایعات کمبود و یا گرانی آن کالا در بازار باشد.

اگرچه پیشگری مهمترین اصل برای مقابله با بیماری است و در این زمینه باید تمام اصول بهداشتی رعایت شود اما بدون شک رفتار هیجانی که افزایش تقاضا را به دنبال دارد فقط بستر و زمینه را برای سودجویی دلالان فراهم می کند تا از این آب گل آلود نیز برای خود ماهی گرفته و کالاهای بهداشتی مورد نیاز مردم را با قیمت‌های غیرواقعی به دست مصرف کننده برسانند.

مهمترین راه‌هایی که برای جلوگیری از پیشگیری ابتلا به ویروس کرونا از سوی متولیان بهداشت عنوان شده شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، خودداری از دست دادن و بوسیدن افراد دارای علائم سرماخوردگی، استفاده از دستمال هنگام عطسه یا سرفه و مصرف موادغذایی بهداشتی و مطمئن است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید