10:44|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 08 بهمن 1398 - 09:41
کد خبر: 13764
باریش گزارش می‌دهد:

تغییر نام فرودگاه ارومیه به یاد شهید باکری مطالبه عمومی

مزین شدن فرودگاه بین المللی ارومیه به نام سردار آذربایجان شهید مهدی باکری، که اسوه مقاومت و ایثار در جبهه های حق علیه باطل است این روزها به مطالبه جدی و عمومی در آدربایجان غربی تبدیل شده تا بار دیگر مسئولین این موضوع را پیگیری کنند.
تغییر نام فرودگاه ارومیه به یاد شهید باکری مطالبه عمومی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در هر جامعه و منطقه‌ای افراد محبوب بسیاری یافت می‌شوند که یاد و خاطر آن‌ها برای همگان عزیز است.

 بیشتر شهروندان دوست دارند تا نام شهدا و شخصیت‌های محبوب را در خیابان‌ها و کوچه‌ها ببینند به همین دلیل نام بیشتر اماکن عمومی از این نام‌ها نشات می‌گیرد.

نامگذاری بیش از ۵۰۰ هزار کوچه و خیابان ثبت شده در نقشه‌های شهری ایران از آیین‌نامه‌ای تبعیت می‌کند که هر چند سال یک‌ بار به فراخور تغییرات زمانی و تاریخی بازنگری می‌شود؛ آیین‌نامه‌ای که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و شورای فرهنگ عمومی مسئولیت نظارت بر اجرای این آیین نامه را بر عهده دارد.

برخی بندهای ماده یک آیین‌نامه 3هزار105 نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن و موسسات عمومی که 17 آذر 1375 و در جلسه 387 شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، تاکید دارد که «نام شخصیت‌های مهم تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر آن و حوادث مهم تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران در درجه اول و نام شخصیت‌های فرهنگی، ادبی، علمی، سیاسی و تاریخی ایران و اسامی راجع به اندیشه، فکر و هنر و نیز مظاهر طبیعت زیبای ایران در مرتبه بعد برگزیده شود.

 در نامگذاری تناسب اسم و مسمی رعایت شود، اسامی باید رسا، کوتاه، سلیس و روان باشد و از اسامی مناسبی که باعث ایجاد روحیه ملی و حماسی و انبساط خاطر و تلطیف اخلاقی و عاطفی مردم و بیانگر غنای فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی باشد استفاده شود. به منظور حفظ و تحکیم یکپارچگی سیاسی و فرهنگی کشور و حفظ هویت ملی، نام‌ها باید فقط به زبان فارسی باشند.

حال به دور از همه این‌ها شهروندان ارومیه می‌خواهند نام فرودگاه بین‌المللی ارومیه را به نام شهید مهدی باکری تغییر یابد.

شهید مهدی باکری اهل میاندوآب و از شهدای محبوب و شخصیت‌های دوست داشتنی جامعه است که در 25 اسفند 1363 یعنی زمانی که 30 سال داشت به ضرب مستقیم گلوله به شهادت رسید اما محل دفن اسن شهید بلند مرتبه مفقود است.

در پی این درخواست فعالان فضای مجازی جبهه انقلاب در ارومیه با انتشار نامه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی در شبکه‌های اجتماعی و به راه انداختن پویشی مردمی جهت حمایت از این نامه، خواستار نامگذاری فرودگاه بین المللی ارومیه به اسم شهید مهدی باکری شدند.

مطالبه مردمی برای نامگذاری فرودگاه ارومیه به اسم شهید باکری

در متن این نامه آمده است: نامگذاری فرودگاه بین المللی ارومیه به نام شهید مهدی باکری، سال هاست یک مطالبه مردمی برای ارومیه‌ای ها بوده و این مساله بارها از زبان خواص و نمایندگان این شهر، در مجامع و محافل مختلف مطرح شده اما در کمال تاسف همچنان شاهد عدم تحقق این خواسته مهم هستیم.

ما، جمعی از فعالین فضای مجازی در ارومیه، به پشتوانه حمایت عموم مردم و خواص شهر، از شما درخواست داریم تا هر چه سریع تر دستورات لازم را جهت تحقق این مطالبه مردمی صادر کرده و قدمی در راستای حفظ نام و یاد شهید باکری و شناساندن هر چه بیشتر وی به عنوان نماد پرافتخار ارومیه در کشور برداشته و انتظارها را پایان بخشید.

استانداری پیگیر ماجرا تغییر نام فرودگاه ارومیه

به همین دلیل نیز مسئولان عزم خود را برای این تغییر بزرگ جزم کرده اند و حتی محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی در این باره گفت: با توجه به درخواست‌های مردمی، استانداری نیز پیگیر موضوع است.

مطالبه گری از مسئولان بهترین روش پیگیری موارد اجتماعی

سردار حبیب شهسواری، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی، با اشاره به اینکه مطالبه گری از مسئولان بهترین روش پیگیری موارد اجتماعی است، گفت: در مورد نام گذاری فرودگاه ارومیه به اسم شهید مهدی باکری، با مدیرکل فرودگاه رایزنی انجام شده و درخواست این موضوع به تهران ارسال شده است.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی ادامه داد: قضیه تغییر نام فرودگاه در شورای تامین استان نیز به تصویب رسیده و از طرف استانداری هم نامه نگاری های لازم انجام پذیرفتهولی به دلیل بین المللی بودن این طرح احتمال دارد زمان اجرایی شدن آن اندکی طولانی باشد و طی مراحل قانونی آن چند ماهی طول بکشد.

6 سال گذشته این موضوع مورد تصویب شورای نظارت بر نامگذاری اماکن عمومی استان نیز قرار گرفته بود حال باید منتظر ماند و  دید که آیا این قصه بازهم تکرار می‌شود یا نام فرودگاه تغییر می‌کند.


نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید