10:23|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 02 بهمن 1398 - 12:52
کد خبر: 13738
به مناسبت دوم بهمن، روز فرهنگی ارومیه؛

ملاحسنی مرد روزهای سخت آذربایجان

همزمان با فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، دوم بهمن‌ماه به عنوان روز فرهنگی ارومیه نام‌گذاری شد تا بهانه‌ای برای گرامیداشت رشادت‌های مجاهده نستوه، حجت‌الاسلام حسنی باشد.
ملاحسنی مرد روزهای سخت آذربایجان

سرویس سیاسی باریش نیوز، سرگذشت و وقایع روزهای انقلاب سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است که در راستای به نتیجه رسیدن رشادت‌های جوانان و دستیابی به آرمان‌های انقلابی این مرزو بوم رقم خورده است.
در بهمن‌ماه 1357 اتفاقات بسیار زیادی در انقلاب اسلامی به وجود آمد که برای همیشه در دل تاریخ ماندگار شد یکی از این وقایع مربوط است به روز دوم بهمن همان سال که مسجد اعظم ارومیه به دست رژیم ظاغوت به توپ بسته شد تا سرآغاز برگ جدیدی در تاریخ مبارزات مردم ارومیه به ثبت برسد.        
حرکت دینی و انقلابی مردم آذربایجان‌غربی به ویژه شهر ارومیه که از مساجد و فضاهای فرهنگی آغاز و باعث شد تا خشم رژیم منحوس پهلوی برانگیخته شود و تعارض خود را نسبت به دین و انقلاب اسلامی نشان دهد.
در ارومیه مبارزات انقلابی به سبب شرایط خاص تاریخی و فرهنگی جنس دیگری داشت و مردم همپای عالمان دینی برای تثبیت ارزش‌های والای دینی و انقلابی در این مبارزات حضور جدی و پررنگ داشتند.
در این میان مسجد اعظم ارومیه پایگاه اصلی شکل‌گیری مبارزات انقلابی مردم ارومیه در برابر رژیم منفور پهلوی بود و اوج این مبارزات را مردم این شهر و دیار در بهمن سال 57 تجربه کردند.
به توپ بسته شدن مسجد اعظم ارومیه توسط ایادی رژیم پهلوی آن هم در اوج مبارزات ملی برای رسیدن به آرمان‌های دینی نشانه آن بود که رژیم پهلوی به خوبی به نقش پایگاه‌های دینی در همبستگی مردمی واقف بود از همین رو تشکیل اجتماعات مردمی حول محور مسجد برای مطالبه خواسته‌ها را خطر جدی برای خود احساس می‌کرد.
حجت‌الاسلام غلامرضا حسنی که بعد از انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه منصوب شده بود در طول دوران انقلاب توسط ضد انقلاب‌ها ترور شد اما اقدام ضد انقلاب‌ها به نتیجه نرسید. 
حجت‌الاسلام حسنی در دوران انقلاب اسلامی نقش بی‌بدیلی برای ایجاد اتحاد و همبستگی بین آحاد مختلف مردم داشت و رشادت‌های این بزرگ مرد در این دوره زبان زد خاص و عام بود.
در دوران انقلاب اسلامی حماسه مردم ارومیه در کنار راهنمایی‌های عالمان دینی به ویژه حجت‌الاسلام حسنی از طریق فیلم و مستندات ضبط و هر ساله به تصویر کشیده می‌شود تا نسل آینده را با ایستادگی و مقاومت مردم در آن زمان آشنا و آگاه کند.
شهر ارومیه در تاریخ مبارزات انقلابی سالهای 57 به عنوان اولین شهر برای مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی در تاریخ زرین انقلاب برای همیشه ثبت شده است و این بزرگ زرین را می توان مدیون مجاهدت های مردی مانند حجت الاسلام حسنی دانست که  تثبیت آرمان‌ها و ارزش‌های دینی برایش ارجح‌تر از مناصب دنیوی بود.
در راستای گرامیداشت همیشگی رشادت‌ها و مجاهدت‌های مردم ارومیه در به ثمر نشستن درخت انقلاب اسلامی به رهبری حجت‌الاسلام حسنی در این شهر، شورای شهر ارومیه، دوم بهمن ماه به عنوان روز فرهنگی نام‌گذاری کرد.
امروز دوم بهمن در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مردم ارومیه با اقتدار وصلابتی که هنوز مرهون وجود عالمان دینی چون حجت الاسلام حسنی است،  پای آرمان‌های انقلاب ایستادند، گرچه دو سالی است که ملاحسنی معروف آذربایجان به دیار باقی شتافته و دوستداران خود را سوگوار این فراغ کرده، ولی این مردم هنوز پای عهدی که بسته‌اند، ایستاده‌اند.  


  •  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید