17:27|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 30 دی 1398 - 15:12
کد خبر: 13731
یادداشت

نمک؛ سمی لذیذ

نمک شاید به ظاهر یکی از خوشمزه‌ترین و مضرترین افزودنی به هر غذایی باشد که خوردن بیش از حد آن باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود که گاه ممکن است قابل جبران نباشد و آسیب‌های جدی و خطرناکی به بدن وارد کند.
نمک؛ سمی لذیذ

سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از مواد ضروری برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات نمک است.

بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است اما در کشور ما میزان مصرف نمک 2 تا 3 برابر این مقدار است.

مصرف بیش از حد نمک می‌تواند خطرات بسیاری برای بدن داشته باشد که یکی از آن‌ها فشار خون بالا است مصرف افراطی آن فشار سرخرگی را افزایش می‌دهد و همچنین وجود زیاد نمک در بدن، منجر به حبس آب در آن و رقیق شدن می‌شود و به این وسیله احتباس آب زیاد شده و مقدار خون در کانال‌های خونی را افزایش می‌داد.

ناراحتی معده از دیگر مشکلاتی است که از مصرف بالای نمک به وجود می‌آید و مطالعات نشان داده که مقدار خیلی زیاد نمک ممکن است منجر به سرطان معده؛ یعنی چهارمین سرطان شایع دنیا شود.

مصرف نمک زیاد، سبب جدا شدن کلسیم از استخوان‌ها و دفع آن از ادرار می‌شود، این افراد به همین علت دچار پوکی استخوان، نازک شدن استخوان و با افزایش سن استخوان راحت می‌شکند.

مصرف نمک زیاد، آسم را در برخی از افراد وخیم تر می‌کند وی حتی خشک شدن دهان و تشنگی در بیشتر اوقات از دلایل مصرف بالای نمک است.

لازم به ذکر است مصرف نمک همیشه هم بد نیست اما باید به مقدار لازم باشد برای مثال مصرف کمی نمک در زمان اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم ، سبب جبران املاح از دست رفته بدن می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید