15:21|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 30 دی 1398 - 13:18
کد خبر: 13729
یادداشت

سالمندی زنگ خطری برای جامعه/ کاهش نرخ فرزندآوری

با نگاهی به اطراف خود می‌توانید شاهد این باشید که جمعیت کشور رفته رفته رو به پیری حرکت می‌کند و با حساب‌هایی که محققان کرده‌اند تا 30 سال دیگر مهمترین معضل جامعه، سالمندی می‌شود.
سالمندی زنگ خطری برای جامعه/ کاهش نرخ فرزندآوری

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها بسیاری از مشکلات از قبیل مشکلات اقتصادی که یکی از مهمترین موارد زندگی بشر است باعث شده تا افراد کمتر به فرزند آوری و حتی ازدواج فکر کنند.

کاهش نرخ رشد جمعیت کشور نتیجه تحولات مختلف اجتماعی و فرهنگی سال‌های اخیر است که یکی از مهمترین عوامل موثر بر آن کاهش میزان باروری زنان است.

در شرایط کنونی اصلی‌ترین و نخستین مانع فرزندآوری خانواده‌های ایرانی سبک زندگی، فرهنگ و نوع نگرش به فرزندآوری است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، حدود ۲/۹ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران یعنی جمعیتی حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سالمند هستند.

متخصصان علم جمعیت شناسی پیش بینی می‌کنند تا سال ۲۰۵۰، زمانی که ۳۳ ساله‌های امروز پیر می‌شوند به ۳۰ درصد جمعیت ایران می‌رسند یعنی از هر سه ایرانی یکی سالمند می‌شود.

شرایط اقتصادی در تصمیم افراد به فرزندآوری مهم است زیرا بسیاری از افراد به دلیل حقوق کم و ترس از ناتوانی در تامین مخارج آن از فرزندآوری خودداری می‌کنند.

در کشورهای خارجی به ازای هر فرزند چندین میلیون پاداش داده می‌شود تا خانواده‌ها تمایل به فرزندآوری داشته باشند.

به دلیل بالا رفتن امید به زندگی و کاهش میزان زاد و ولد در کشور‌های توسعه یافته و درحال توسعه، پدیده سالمندی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

 با بهبود شرایط بهداشتی و درمانی و کاهش نرخ مرگ و میر و افزایش شاخص امید به زندگی، سالمندان سریعترین نرخ رشد جمعیت را در بین گروه‌های مختلف سنی دارد.

هم اکنون، حدود دو سوم جمعیت سالمند دنیا در کشور‌های درحال توسعه، مانند ایران، زندگی می‌کنند و پیش بینی می‌شود این رقم درسال ۲۰۵۰ به ۸۰ درصد برسد.

باید از امروز برنامه‌ریزی‌های درستی در این زمینه انجام شود زیرا چند سال دیگر نه تنها دیر می‌شود بلکه سن افراد برای فرزندآوری هم بالا می‌رود و ممکن است مشکلات بسیاری برای جامعه پیش بیاید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید