00:45|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 26 دی 1398 - 12:26
کد خبر: 13705
باریش گزارش می‌دهد:

ظرفیت‌های مغفول در دل تولیدات لبنی استان

تولیدات محصولات لبنی در آذربایجان‌غربی رونق فراوانی دارد و لزوم ایجاد اشتغال برای جوانان در این زمینه بیش از پیش احساس می‌‍شود و در صورت تحقق می‌تواند شکوفایی اقتصادی به همراه داشته باشد.
ظرفیت‌های مغفول در دل تولیدات لبنی استان

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، دامداری و دامپروی در آذربایجان‌غربی ظرفیت بسیار منحصربه فردی دارد و اغلب افرادی که در روستاهای این منطقه زندگی می‌کنند به کار دامداری و پروش‌دام مشغول هستند.
محصولات لبنی به ویژه شیر از اقلامی به شمار می‌رود که رعایت کیفیت و استاندارد این محصول غذایی سلامتی در جامعه را تضمین می‌کند.
در حال حاضر پرداختن به کار دامپروی درآمد بسیار خوبی دارد اما زمینه اشتغال برای جوانانی که قصد دارند در زمینه فعالیت کنند باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
آذربایجان‌غربی رتبه ۸ کشوری در تولید شیرخام
داود قربان نژاد، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری بیش از ۲۹۳ هزار تن شیر خام در سطح استان تولید شود.
وی افزود: طی سال جاری تولید شیر خام ۲۱۳ هزار تن در سطح استان بوده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بیش از ۲۹۳ هزار تن شیر خام در سطح استان تولید شود که به طور میانگین در حدود ۳درصد نسبت به سال قبل افزایش تولید خواهیم داشت.
قربان نژاد گفت: آذربایجان‌غربی رتبه ۸ کشوری در تولید شیر خام را به خودش اختصاص داده است.
وی ادامه داد: آذربایجان‌غربی به دلیل داشتن شرایط جغرافیایی خاص جزو قطب‌های مهم تولید شیر خام در کشور می‌باشد که درسال جاری نیز علی‌رغم مشکلات متعدد و افزایش قیمت نهاده‌ها ، کشاورزان و دامداران برای تامین امنیت غذایی به طور شبانه روزی فعالیت می‌کنند.
افزایش 15 درصدی قیمت شیرخام در ارومیه
در خردادماه سال جاری رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات فروشان ارومیه گفت که قیمت شیرخام در ارومیه 15 درصد افزایش یافت. 
عبدالله نوابی اظهار کرد: با وجود اینکه اتحادیه لبنیات کشور افزایش 20 درصدی را برای شیر مصوب کرده بود اما به دلیل نبود کشش خرید و فروش در بازار شهرستانی و همچنین نارضایتی کارخانجات برای افزایش این میزان از قیمت شیر خام و محصولات لبنی، اعضاء در جلسه ستاد تنظیم بازار استان افزایش 15 درصدی قیمت شیرخام را مصوب کردند.
وی تصریح کرد: پیش از این قیمت هر کیلو شیرخام فله‌ای دو هزار و 300 تومان بود که به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی و پس از تصمیمات صورت گرفته، از این پس قیمت هر کیلو شیرخام فله دو هزار و 500 تومان توسط دامداران به کارخانه‌ها عرضه می‌شود و کارخانه‌ها نیز براساس مصوبه بر قیمت محصولات لبنی خود اضافه خواهند کرد.
رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات فروشان ارومیه اظهار کرد: به دنبال افزایش قیمت شیر خام قیمت سایر محصولات لبنی نیز بین 5 تا 15 درصد افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: هیچ کارخانه‌ای حق ندارد در طی سال چندین بار قیمت محصولات خود را افزایش دهد و افزایش قیمت تنها باید به دستور ستاد تنظیم بازار باشد.
نقش تولید مواد لبنی در اشتغال زایی و اقتصاد آذربایجان‌غربی 
علی یکی از دانشجویان رشته صنایع غذایی است و در مورد نقش تولیدات لبنی در اقتصاد و اشتغال زایی جوانان استان می‌گوید: یکی از موقعیت‌های شغلی برای دانشجویان رشته صنایع غذایی ایجاد فرصت و اشتغال در کارخانجات مواد غذایی است.
وی افزود: با توجه به اینکه در آذربایجان‌غربی ظرفیت بسیار خوبی در تولیدات محصولات لبنی وجود دارد اما متاسفانه زمینه برای اشتغال جوانان در این زمینه مهیا نیست.
استفاده از ظرفیت‌های موجود آذربایجان‌غربی در تولید محصولات لبنی می‌تواند نقش بسیار خوبی در شکوفایی و رشد اقتصادی در این منطقه فراهم کند.
از سوی دیگر اگر مسئولان و متولیان امر بتوانند از توانمندی جوانان در زمینه تولیدات محصولات لبنی استفاده کنند شاهد ایجاد اشتغال برای جوانان علاقمند به کار خواهیم بود و این عمل می‌تواند در کاهش آمار بیکاری در آذربایجان‌غربی مؤثر واقع شود.


 
 
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید