17:14|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 22 دی 1398 - 11:37
کد خبر: 13679
باریش گزارش می‌دهد:

پول نقد ترجیحی برای فرار از مالیات

زمانی که پرداخت مالیات بر حسب درآمد افراد اعمال می‌شود برخی که علاقه به پرداخت آن ندارند به هر کاری دست می‌زنند تا از پرداخت آن شانه خالی کنند.
پول نقد ترجیحی برای فرار از مالیات

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، پرداخت برخی هزینه‌ها مانند مالیات در هر نقطه از جهان الزامی، بلاعوض و مانند یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت کنند.

مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته‌ است.

اما این روزها افراد به خاطر فرار از پرداخت مالیات کاسه چه کنم بر دست گرفتند و مودیان برای پرداخت مالیات کمتر دست به هر کاری می‌زنند.

این افراد گاهی یا بخشی از سود خود را نشان می‌دهند که مالیات کمتری برایشان تعلق بگیرد یا هم برخی کارهای خود را به نام دیگران می‌کنند.

در حال حاضر نیز برخی از صاحب رستوران‌ها و مطب پزشکان، یا دستگاه پوزی به نام خود ندارند و یا از جمله خراب است پول نقد به همراه داشته باشید، ازجمله شیوه‌هایی است که برخی از مودیان این روزها برای کتمان‌کردن درآمدهایشان و فرار از پرداخت مالیات به آن رو آورده‌اند.

زمانی که قرار شد وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی کمتر شود، دولت روی درآمدهای مالیاتی متمرکز و تراکنش‌های بانکی با جدیت بشتری بررسی شد به همین دلیل برخی اقشار پردرآمد تلاش می‌کنند با حذف دستگاه‌های کارتخوان از زیر بار پرداخت مالیات واقعی‌شان شانه خالی کنند.

حتی در این میان صاحب شغل‌هایی هم یافت می‌شود که بسیار زیرکانه عمل کرده‌اند دستگاه‌های کارتخوان خود را به نام منشی‌هایشان گرفته‌اند تا بتوانند از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کنند اما تراکنش‌های مشکوک به حساب منشی‌ها باعث پیگیری سازمان امور مالیاتی می‌شود.

همه این‌ها در حالی است که بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی عمده بار پرداخت مالیات در ایران بر دوش کارمندان و کارگران است و بسیاری از اقشار پردرآمد ازجمله آهن‌فروشان، طلافروشان و پزشکان فرارهای مالیاتی بزرگی مرتکب می‌شوند.

به گفته کامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی در حال حاضر مالیات پزشکان ۷۰۰‌میلیارد تومان در‌ سال است اما اکنون این قشر تنها ۱۵۰‌میلیارد تومان مالیات می‌پردازد.

همه این فرارها به‌ خاطر منصفانه برخورد نکردن با پرداخت مالیات است بی‌عدالتی در اخذ مالیات درحالی صدای اعتراض بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مودیان شفاف اقتصادی را درآورده که دولتمردان نیز آن را تأیید می‌کنند.

اگر با مؤدیان مالیاتی به صورت منصفانه برخورد کنند تعداد این فرارها نیز کاهش می‌یابد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید