16:00|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 22 دی 1398 - 11:14
کد خبر: 13676
اندر احوال قیمت نجومی گوجه در بازار؛

قیمت‌هایی که قربانی سوءتدبیر می‌شوند

قیمت نامعقول گوجه فرنگی در ارومیه؛ قربانی عدم مدیریت مسئولان متولی شده به طوری که در فصل تابستان قیمت کم و در فصل زمستان قیمت بالای این محصول گویای بی‌تدبیری مسئولان است.
قیمت‌هایی که قربانی سوءتدبیر می‌شوند

سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، تابستان سال جاری بود که محصول گوجه‌فرنگی در ارومیه بازار فروش خوبی را تجربه نکرد و این امر باعث شد تا کشاورزان با ضرر مالی زیادی همراه شوند.
افزایش کشت گوجه‌فرنگی و از سوی دیگر نامتناسب بودن بازار فروش از دلایل مهم کاهش شدید قیمت گوجه‌فرنگی در ارومیه بود به طوری که کشاورزان ترجیح می‌دادند که محصول خود را از زمین برداشت نکنند چرا که فروش آن کفاف هزینه‌های برداشت را نمی‌داد.
در این میان دور از انتظار نبود که برنامه‌ریزی‌های مسئولان در این زمینه اثر بخش نباشد و بعد از اینکه فصل برداشت گوجه‌فرنگی در مزارع ارومیه به اتمام رسید قیمت این محصول به طرز باورنکردنی افزایش یافت.
طبیعی است که بعد از اتمام فصل برداشت گوجه ‌فرنگی در ارومیه، این محصول از شهرهای دیگر کشور وارد می‌شود اما با قیمت نامتعارف!. مسئولان متولی در این امر بارها در مصاحبه‌هایی که انجام دادند وعده کاهش قیمت گوجه‌فرنگی در میدان میوه‌و تره‌بار را رسانه‌ای کردند اما این وعده بی نتیجه بود و قیمت گوجه فرنگی همچنان نامعقول است.
افرادی که در تابستان سال جاری به دلیل عدم خرید مناسب گوجه‌فرنگی ترجیح دادند محصول خود را از زمین‌های زراعی برداشت نکنند در این لحظه توان خرید گوجه‌فرنگی با قیمت بسیار بالا را ندارند.   
نبود نظارت و بازرسی به صورت جدی باعث شده تا دلالان نیز از شرایط به وجود آمده سوءاستفاده کرده و نقش مهمی در افزایش قیمت گوجه‌فرنگی داشته باشند.
مدیریت نادرست و بدون اشراف به شرایط کشاورزان باعث شده تا محصول گوجه‌فرنگی با بی‌مهری تمام به دست مصرف کنندگان برسد.
اگر متولیان امر اقدامات و تدابیر به موقع در این زمینه اتخاذ کنند شاید گفت هرگز شاهد نوسانات قیمت گوجه‌فرنگی در فصل تابستان و زمستان نباشیم.


  •  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید