16:34|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 دی 1398 - 13:34
کد خبر: 13673
باریش گزارش می‌دهد:

شمارش معکوس برای اعلام نتایج صلاحیت کاندیدا انتخاباتی

طبق جدول زمانبندی انتخابات، هیئت‌های نظارت استانی با کسب نظر از هیئت مرکزی قرار است امروز، 21 دی نظرات خود را در مورد بررسی صلاحیت کاندیداها و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به فرمانداری‌ها اعلام کنند.
شمارش معکوس برای اعلام نتایج صلاحیت کاندیدا انتخاباتی

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز، بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های نظارت استان انجام و پس از اعلام نظر هیئت‌های نظارت، فرمانداری‌های سراسر استان نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را 22 دی به اطلاع آنان می‌رساند.

کسانی که عدم احراز یا رد صلاحیت آنان اعلام می‌شود به مدت پنج روز یعنی اگر دقیقا در زمان درست آمار اعلام شوند از تاریخ 22 دی تا 27 دی فرصت دارند که اعتراضات و شکایت‌های خود را به شورای نگهبان جهت بررسی مجدد ارسال کنند.

کاندیداهای انتخاباتی که می‌خواهند اعتراض خود را اعلام کنند، اما رفتن به تهران برای آنان سخت است می‌توانند از طریق دفاتر هیئت‌های نظارت مستقر در استانداری اعتراض خود را اعلام کنند.

افرادی که می‌خواهند در صحنه انتخابات حاضر شوند باید دارای یکسری شرایط و ضوابط خاصی باشند که در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز برای این دسته از افراد شرایطی وضع شده که آن شرایط در فرآیند بررسی باید احراز شود.

در ماه گذشته به گفته علی مصطفوی، رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی، در این استان از مجموع 531 نفر ثبت‌نامی، 18 نفر پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها انصراف دادند و از مجموع 513 نفر نامزد باقی‌مانده صلاحیت 469 نفر تایید شد و صلاحیت 44 نفر نیز مورد تایید قرار نگرفت.

با این آمار صلاحیت 8.5 درصد از ثبت‌نام شدگان تایید نشد که نسبت به دوره قبل شاهد کاهش 2.5 درصدی در تعداد افرادی هستیم که صلاحیت‌شان مورد تایید قرار نگرفته‌است.

در اجرای مواد 49 و 50 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 27 آیین نامه اجرایی انتخابات رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی مراکز حوزه انتخابیه به مدت 10 روز مورد بررسی قرار گرفت.

در این بررسی‌ها از مراجع چهارگانه وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال، دادستانی کل و اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل نیروی انتظامی استعلام شد.

مراتب تاییدشدگان به هیات نظارت استان و تاییدنشدگان نیز از طریق فرمانداری‌های حوزه های انتخابیه به داوطلبان ابلاغ شد.

افرادی که مورد تایید قرار نگرفته‌اند در صورت اعتراض می‌توانند از تاریخ 28 آذرماه‌ به‌مدت چهار روز شکایت خود را به هیات نظارت استان واقع در ارومیه، خیابان کاشانی، روبروی بیمارستان شهید مطهری تسلیم کنند.

هیات نظارت استان نیز بر اساس ماده 52 قانون و تبصره‌های ذیل آن از تاریخ 2 تا 21 دی‌ماه به‌مدت 20 روز فرصت دارد تا بررسی‌های لازم پیرامون شکایت داوطلبان تایید نشده و نیز افراد تایید شده را به فرمانداری‌های مراکز حوزه انتخابیه اعلام نماید.

با توجه تمام این‌ها حال 20 روز به پایان رسیده و امروز قرار است آخرین نتایج تایید صلاحیت‌ها به دست افراد برسد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید