04:00|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 21 دی 1398 - 12:21
کد خبر: 13670
دکتر بوتراب در گفت‌و‌گو با باریش عنوان کرد:

چه کسانی می‌توانند کاندید ونیرکامپوزیت باشند

ونیرها برای همه افراد و همه نوع دندانی مناسب نیستند و انتخاب فرد مناسب در موفقیت ونیرها بسیار اهمیت دارد.
چه کسانی می‌توانند کاندید ونیرکامپوزیت باشند

مینا بوتراب، جراح دندانپزشک در  گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، اظهار کرد: در صورتی که برای رسیدن به نتیجه دلخواه مقدار زیادی از دندان طبیعی تراشیده شود آنگاه ونیر کردن برگشت‌پذیر نیست و تصمیم‌گیری این که ونیر روی دندان شما جواب بدهد یا خیر با دندان پزشکتان است.
دندان‌های ناسالم، تضعیف شده، دندان‌هایی که به میزان کافی مینا ندارند، فک‌های ضعیف، عادت به دندان قروچه یا ساییدن دندان‌ها و دندان‌های بسیار نامرتب و کج هستند از جمله عواملی است که موفقیت ونیرکامپوزیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه پوسیدگی‌های دندان و بیماری‌های لثه باید قبل از جاگذاری کامپوزیت‌ها درمان شوند، خاطرنشان کرد: اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از دست رفته باشد و یا با پرکردگی بزرگی جایگزین شده باشد دندان ضعیف بوده و برای ونیرکردن مناسب نیست.
این جراح دندانپزشک، با اشاره به اینکه دندان هایی که به میزان کافی مینا ندارند نیز برای کامپوزیت مناسب نیست،چراکه ونیرها به مینای دندان بهتر متصل می‌شوند، اضافه کرد: افرادی که عادت به دندان قروچه یا ساییدن دندان‌هایشان دارند، نمی‌توانند گزینه خوبی باشند زیرا این عادات موجب شکستن و خورد شدن کامپوزیت‌ها می‌شود. در برخی موارد استفاده از محافظ در هنگام خواب می‌تواند راه‌حل مناسبی برای این‌گونه افراد باشد.
بوتراب تصریح کرد: افرادی که دندان‌های بسیار نامرتب و کج دارند باید قبل از انجام ونیر دندان‌هایشان را ارتودنسی کنند تا به نتیجه دلخواه دست یابند.
وی ادامه داد: عواملی مانند چگونگی نگهداری ونیرکامپوزیت، عادات غذایی، نوع کامپوزیتی که در ونیر استفاده شده همگی عواملی است که در مدت دوام ونیرکامپوزیت تاثیر دارد.

این جراح دندانپزشک در صورتی که به درستی از ونیر کامپوزیت‌ها نگه‌داری نشود، ممکن است شکسته شوند یا بیفتند. برای افزایش طول عمر و دوام کامپوزیت‌ها باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و حداقل دو بار در سال توسط دندان پزشکتان تحت معاینه و پاک‌سازی قراربگیرید. به علاوه باید از گاز زدن یا شکستن خوراکی‌های سفت مثل آجیل و یخ با کامپوزیت‌های خود، بپرهیزید.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید