12:51|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 18 دی 1398 - 10:27
کد خبر: 13662
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با باریش:

کاهش 65 درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌غربی

طبق نظر سنجی سازمان هواشناسی آذربایجان‌غربی میزان بارش‌ها در این استان نسبت به سال گذشته 65 درصد کاهش داشته است.
کاهش 65 درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌غربی

حبیب عبدلی، مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، اظهار کرد: میانگین بارش‌ آذربایجان‌غربی در سال زراعی 98 -99  تا  14 دی‌ماه سال جاری،  برابر  80.3 میلی‌متر بوده است که نسبت به سال گذشته و بلند مدت در مدت زمان مشابه به ترتیب 56 درصد و 24 درصد کاهش نشان می‌دهد.   
وی افزود: با توجه به ورود انواع سامانه‌های جوی به آذربایجان‌غربی مرکز پیش‌بینی هشدار اداره کل هواشناسی با تشخیص و اعلام به‌موقع شرایط جوی که با هوای سرد همراه می‌باشد می‌تواند از خسارت به محصولات کشاورزی در بهار ( سرمای دیر رس بهاره ) و پاییز ( سرمای زود رس پاییزه) جلوگیری کند که به عنوان نمونه در سال 98 با تشخیص ورود سیستم جوی سرد همراه با بارندگی در روزهای 3 تا 5 اردیبهشت با همکاری سازمان‌های جهاد کشاورزی ، صدا وسیما وهمکاری کشاورزان از خسارات به 97 درصد محصولات باغی جلوگیری شد.
عبدلی ادامه داد: پنج ایستگاه هواشناسی در شهرهای ماکو، سردشت، چایپاره، اشنویه، خوی در سال گذشته خودکار سازی شده و همچنین مطالعات سیستم هشدار سیل چالدران انجام شده و مطالعات جانمایی رادار هواشناسی در شرف قرارداد برای مطالعه می‌باشد.
این مسئول خاطرنشان کرد: شهرستان‌های سردشت، مهاباد، میاندوآب، بوکان، نقده، اشنویه، شاهین دژ، ارومیه، خوی، چایپاره، شوط، ماکو و چالدران دارای ایستگاه خودکار هواشناسی هستند.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی در پایان تصریح کرد: امکان سنجی و جانمایی نقاط سیل خیز حوضه مشخص شده‌اند، همچنین تعداد 2 ایستگاه خودکار باران سنج دیتا لاگر نصب شده است و نصب بقیه ایستگاه‌ها و اتمام پروژه منوط به تخصیص اعتبارات می باشد.


نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید