03:33|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 17 دی 1398 - 13:08
کد خبر: 13660
یادداشت:

قطار و ظرفیت مغفول مانده برای رونق تجاری استان

گسترش و پیشرفت سيستم حمل‌ونقل ريلی در شهر ارومیه می‌تواند نقش به‌سزایی در توسعه اقتصادی و تجاری در این شهر داشته باشد که همت ویژه مسئولان متولی را می‌طلبد.
قطار و ظرفیت مغفول مانده برای رونق تجاری استان

سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، بیش از یک سال است که ارومیه به سیستم سراسری ریلی کشور متصل شده و این در حالی است که حدود 17 سال طول کشید تا احداث راه آهن در این منطقه به بهره‌برداری برسد.
سیستم ریلی و احداث راه آهن یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل‌ونقل در داخل و خارج از کشور به شمار می‌رود و نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار دارد. 
استفاده از سیستم ریلی مزایای زیادی در مقایسه با سایر بخش‌های حمل‌ونقل مانند حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای و دریایی دارد و همچنین هزینه آن نیز نسبت به سایر بخش‌ها مناسب است.
در بیشتر شهرهای توسعه یافته سیستم ریلی راه آهن، نقش اساسی در جا به جایی بار و مسافر در مناطق درون شهری و برون شهری ایفا می‌کند اما متاسفانه این زیر ساخت‌ها در حال حاضر در شهر ارومیه نتوانسته جایی برای خود باز کند.
راه‌آهن در ايران در طول زمان، فراز و فرودهای بسیاری داشته است و هدف شرکت راه‌آهن تلاش به‌منظور قرار گرفتن در جايگاهی مطلوب است.
گسترش و پیشرفت سيستم حمل‌ونقل ريلی در شهر ارومیه با توجه به اینکه سال‌های زیادی برای احداث آن تمرکز شده است می‌تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی واجتماعی در این شهر داشته باشد اما بعد از گذشته چند سال از این موضوع همچنان در سیستم ریلی ارومیه کاستی‌هایی وجود دارد و باید با همت و نگاه ویژه مسئولان نواقص این بخش رفع شود.  
قبل از بهره‌برداری از راه آهن سراسری ارومیه_ مراغه  مسئولان وعده و وعیدهای زیادی برای توسعه ریلی در این منطقه سر می‌دادند اما گویا بعد از افتتاح از شعارهای خود کناره‌گیری کردند و عملی در کارشان مشاهده نمی‌شود.
با توجه به اینکه هزینه‌ مسافرت از طریق سیستم ریلی به نسبت به سایر بخش‌های حمل‌ونقل مناسب است بنابراین مردم به سمت راه آهن روی آورده و ترجیح می‌دهند از طریق سیستم ریلی مسافرت کنند.
اما مطالبات مردم در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد و با ارائه امکانات مناسب بتوانند رضایت خاطر مسافران را جلب نمایند.
از سوی دیگر توسعه ناوگان سیستم ریلی در راه آهن ارومیه به مراغه می‌توانند در توسعه اقتصادی و جابه جایی بار در سطح استان و استان‌های همجوار نقش قابل توجهی ایفا کند.  
در دی‌ماه سال جاری برای نخستین بار قطار ارومیه به مشهد در سیستم ریلی راه آهن ارومیه راه‌اندازی شد و طبق مطالبات مردمی امید است فعالیت این سیستم دائمی باشد.


  •  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید