09:17|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 12 دی 1398 - 07:12
کد خبر: 13632
یادداشت:

اهدای عضو؛ آغازی برای یک پایان

ترویج فرهنگ حسنه اهدای اعضاء پس از مرگ مغزی در جامعه می‌تواند آغازی امید بخش بر زندگی‌هایی باشد که در تقلای بودن و نبودن هستند.
اهدای عضو؛ آغازی برای یک پایان

سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، فرهنگ اهدای عضو از چند سال پیش در حال گسترش است، شاید باید بزرگترین سخاوت را همین اهدا عضو دانست چرا که ارزش آن قابل قیاس با بخشش‌های مالی نیست و اهدای عضو به معنی اهدای زندگی است.

هر فرد مرگ مغزی توان جان بخشیدن به 8 نفر را دارد اما سالانه بیش از 3 هزار نفر به علت نرسیدن عضو جان خود را از دست می‌دهد و این در حالی است که سالانه 5 تا 8 هزار نفر با مرگ مغزی در ایران جان خود را از دست می‌دهند ولی تنها 900 نفر از آن‌ها اقدام به اهدای عضو می‌کنند.

با اجرای برنامه‌های فرهنگی، تبلیغ هنرمندان و ورزشکاران وداوطلب شدن ایشان می‌توان فرهنگ اهدای عوض را بیش از پیش در جامعه به وجود آورد.

متاسفانه به علت باورهای غلط بیشتر خانواده‌ها از اهدای عضو سرباز می‌زنند که یکی از آن‌ها اعتقاد به بازگشت فرد مرگ مغزی شده است که از نظر علمی کاملا رد و انکار می‌شود. از دیگر اعتقادات غلط جا افتاده بین مردم می‌توان به عواطف و احساسات شدید و احساس عذاب وجدان، و یا تصور اشتباه در رابطه با شرایط نامساعد اهدا عضو اشاره کرد که کاملا اشتباه است و پزشکان با نهایت احترام فرایند برداشت و اهدای عضو را انجام می‌دهند که باعث بهم خورد شکل ظاهری متوفی نمی‌شود.

در هفته جاری خانواده یک بانوی سلماسی که گرفتار مرگ مغزی شده بود با رضایت خود مرگ مریم محمودخانی را معنی بخشیدند و با اهدای اعضای بدن ایشان به پنج نفر در شهرستان‌های مختلف کشور جان دوباره بخشیده شد تا شهد جان بخشیدن به زندگی 5 هموطن دیگر باعث تسلی خاطر خانواده‌ باشد.

کارت اهدای عضو، نشان‌دهنده رضایت قلبی هر شخص برای اهدای عضو است که ساده‌ترین روش برای دریافت کارت اهدای عضو، ارسال کد ملی به شماره "۳۴۳۲" است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید