18:40|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 12 دی 1398 - 07:01
کد خبر: 13631

دست‌وپایی که برای حیات زده می‌شود

همین حوالی و زیرپوست این شهر زنانی هستند با اینکه شناسنامه‌هایشان هنوز از داشتن کسی که قرار بود حامی باشد رنگی است ولی خیلی وقت است که شانه‌هایشان بار سنگین این همراهی را یک تنه به دوش می‌کشد.
دست‌وپایی که برای حیات زده می‌شود

سرویس اجتماعی باریش نیوز، مهم‌ترین نکته‌ای که در شرایط کنونی باید به آن توجه شود بحث استحکام خانواده است برای همین زنان و مردان در جامعه دارای حق و حقوقی هستند که هر کدام باید به حق و حقوق خود برسند تا زندگی خود را حفظ کنند.

زنان تنها در جامعه کم نیستند که همسرانشان یا آن‌ها رها کرده و یا دیگر هیچ اهمیتی به آنان نمی‌دهند این افراد از هر تنهایی تنهاترند زیرا به ظاهر همراهی دارند در شرایط سخت پشتیبان آن‌ها باشد اما در واقعیت این چنین نیست و آن‌ها باید خود برای سرپا نگه‌داشتن زندگیشان تلاش کنند.

در کتاب تحریرالوسیله امام خمینی(ره) در تعریف این زنان آمده است: مرد، مجاز نیست همسرش را به گونه‌ای رها کند که معلوم نباشد آیا شوهر دارد یا ندارد، زن را در این حالت، معلقه می‌گویند و ضرورت دارد مرد به قدر لازم به همسرش سرکشی کند و شب‌هایی را نزد او بماند که به حالت معلقه درنیاید، این کار را اصطلاحا «حق بیتوته» می نامند، بطوریکه اگر مرد، یک همسر دائمی دارد، بیتوته حد معینی ندارد، ولی نمی تواند زن را به حالت معلقه رها کند.

زنان بدسرپرست هر روز با مشکلات و آسیب‌های جدی‌ رو به رو هستند که باید برای حمایت و رفع مشکلات پیش روی آن راهکاری اندیشیده شود چرا که هیچ نهادی به شکل درست از این زنان حمایت نمی‌کند و مشکلات این افراد هیچگاه حل نمی‌شود.
زنان معلقه نه تنها از سوی همسرانشان رها شده‌اند، بلکه در جامعه نیز کمتر به این قشر توجه می‌شود به نحوی که اگر به شرایط زنان باهم نگاهی بیاندازیم میفهمیم که مشکلات زنان بدسرپرست بیشتر از زنان بی‌سرپرست است زیرا این دسته از زنان از دریافت تسهیلات مصوب ویژه زنان بی‌سرپرست بی‌بهره هستند.

در واقع این زنان دچار مشکلات بسیاری هستند که از مهم‌ترین آن نبود پشتوانه مالی است چرا که مردان این زنان بدسرپرست حتی یارانه‌ای که از سوی دولت به آن‏ها داده می‌شود را به زنان و اعضای خانواده نداده و به مخارج خانه اهمیت نداده و برای خود زندگی می کنند که باید دولت آینده رویکرد جدی در خصوص رفع مشکلات زنان بدسرپرست داشته و این موضوع و بررسی مشکلات آن‌ها در دستور کار قرار دهد.

این افراد همان‌هایی هستند که گاهی انجام کارهای سخت و طاقت فرسا را تحمل می‌کنند تا کودکانشان را بزرگ کنند و اجازه ندهند مشکلی برای زندگی آن‌ها به وجود بیاید.

این روز‌ها زنان بدسرپرست به دلیل برچسب بدسرپرست بودن در جامعه از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده و هر روز با مشکلات جدید و جدی تری رو به رو می‌شوند در این بین نیز هیچ نهاد و دستگاه حمایتی به فکر این زنان نیستند بنابراین باید نهاد‌های متولی مانند بهزیستی به فکر اقدامات جدی‌تری در این رابطه باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید