04:20|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 11 دی 1398 - 08:04
کد خبر: 13621
یادداشت:

تلمبار فرهنگسراهای خاموش ادامه دارد

ارومیه به عنوان مهد فرهنگ و تمدن از عدم وجود مدیریت کارآمد در بخش فرهنگی در عذاب است و این در حالی است که تا پایان سال 99 دو فرهنگسرای دیگر به جمع فرهنگسراهای بی بازده اضافه می‌شود.
تلمبار فرهنگسراهای خاموش ادامه دارد

سرویس فرهنگی باریش نیوز، فرهنگسراها متشکل از چند نهاد فرهنگی، به عنوان محل‌هایی برای اجتماع جوانان علاقه‌مند به فرهنگ و هنر شناخته می‌شوند که با هدف آموزش امور گوناگون فرهنگی و هنری سعی در تقویت ساختن جنبه‌های فرهنگی شهرها دارد.

فرهنگسرا توان هدایت‌سازی و جهت‌‎دادن به کلیه امورات فرهنگی در شهر را دارد. فرهنگسراهای قدرتمند و موفق در شهرهایی چون تهران و اصفهان به لطف مدیریت یکپارچه و قوی خود، کاملا مستقلانه حتی با ارائه نشریات ویژه‌ای در شهر قد علم می‌کنند و خود را به عنوان مکان‌های ویژه‌ای، دوشادوش سایر اتفاقات شهری همگام می‌شوند و مردم فرهنگسراها را قلب تپنده فرهنگی شهر تلقی می‌کنند.

با این وجود فرهنگسرا در ارومیه کلمه‌ای غریب است و شاید اشاره به این نکته خارج از لطف نباشد که تعداد یازده باب ساختمان فرهنگسرا در ارومیه در حال فعالیت هستند. از گذشته تاکنون تنها فرهنگسرای جوان ارومیه با اسم مستعار خانه جوان شناخته شده‌ترین و فعالترین فرهنگ‌سرای شهر است و دیگر فرهنگسراها از مکان‌ها کم تردد و کم‌بازده شهر هستند.

چندی پیش رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه خبراز افتتاح 2 فرهنگ‌سرای جدید تا پایان سال 99 داد و این در حالی است که به قطع می‌توان گفت بسیاری از فرهنگ‌سراهای نیمه فعال در زیر پوست شهر کارایی و خروجی مناسبی ندارند و افتتاح 2 فرهنگ‌سرای دیگر به معنی تلنبار ساختن فرهنگسراهای ناکارآمد و بی‌میوه در سطح شهر و ترجیح کمیت بر کیفیت است. شاید سرمایه‌گذاری جهت آشناسازی مردم با این محیط‌ها و همچنین نظم بخشیدن به بخش مدیریتی و ارائه برنامه‌‍‌های سالانه نتیجه بخش‌تر باشد.

ضمنا این مقام مسئول افزودن بخش کتابخانه و سالن مطالعه به 9 فرهنگسرا را یکی از راه‌کارها موثر جهت رونق بخشیدن به فرهنگسراها و افزایش سرانه مطالعه اعلام نمود، گرچه نیت افتتاح کتابخانه کاملا نیک و قابل ستایش است اما باید قبول کرد افتتاح کتابخانه توان درمان کسادی فرهنگسراها را ندارد چرا که باید اذعان کرد نشانگاه سالن‌های مطالعه غالبا قشر محصل با مطالعات درسی است که احتمال ترغیب سازی این قشر به استفاده از دیگر امکانات فرهنگسراها و شرکت ساختن آن‌‎ها در دیگر نهضت‌های فرهنگی دور از واقعیت است.

در پایان تنها راه پیشنهادی برای معرفی و رونق سازی فرهنگسراها، تمرکز بر روی مدیریت و استفاده از مدیران کارآمد با پیشینه قابل قبول فرهنگی و افزایش برنامه‌های جذاب و اطلاع رسانی آن‌ها باید فرض نمود و افتتاح فرهنگسراهای جدید کاری پوچ، بیهوده و اتلاف سرمایه به نظر می رسد و به قطع یقین می‌توان ادعا کرد ارومیه پتانسیل فراوانی در حوزه فرهنگی و هنری دارد که در صورت وجود بستر مناسب با مدیریتی با تجربه شاهد شکوفایی استعداد جوانان شهر خواهیم بود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید