09:06|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 10 دی 1398 - 08:31
کد خبر: 13615
آمار قابل تأمل تصادفات در آذربایجان‌غربی؛

جاده‌هایی که جان می‌گیرند

آماری که این روزها از میزان تصادفات در معابر درون و برون شهری در آذربایجان‌غربی اعلام می‌شود، بسیار قابل تأمل است، اندکی غفلت که می‌تواند یک عمر پشیمانی به بار آورد.
جاده‌هایی که جان می‌گیرند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، برخی محورهای مواصلاتی آذربایجان‌غربی به سبب کم‌برخورداری از استانداردهای جاده‌ای و در کنار همه عواملی که می‌تواند در وقوع یک سانحه موثر باشد از نقاط پرحادثه استان محسوب می‌شوند تا جایی که به گفته مسئولان سالانه بیش از 500 نفر در این جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

یکی از مشکلاتی که جان مردم را در تردد بین جاده‌ای آذربایجان‌غربی تهدید می‌کند، وجود دوربرگردان‌هایی که از برخی از آنها از ایمنی کافی برخوردار نیستند و ایمن‌سازی آنها می‌توان نقش مهمی در کاهش حوادث ترافیک جاده‌ای استان داشته باشد.

اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان در اولویت است

ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش با اشاره به اصلاح 39 نقطه کور و حادثه‌خیز در جاده‌های استان، اظهار کرد: از 44 نقطه حادثه‌خیز 22 قسمت مورد هدف قرار گرفته است که در بازه زمانی دوساله 9 مورد به صورت کاملا اساسی رفع شده و دیگر تصادفی در این نقاط صورت نگرفته است.

وی، همچنین از افزایش ۲۴درصدی تلفات جاده‌ای آذربایجان‌غربی خبر داده و گفته است در سال ۶۲۸ نفر در جاده‌های این استان جان خود را بر اثر سانحه تصادف از دست می‌دهند.

شکری علت عمده این سوانح را سهل انگاری و عدم رعایت نکات ایمنی دانست و اضافه کرده است: نیمه نخست امسال در جاده‌های روستایی 280 مورد و در جاده‌های اصلی 348 مورد مرگ و میر داشتیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در عرصه توسعه حمل و نقل روستایی، تمام شاخص‌های استانی رو به افزایش است گفت : در بیشتر شاخص‌ها جزو استان‌هایی هستیم که بهترین عملکرد را در کشور داشتیم.

افزایش 28 درصدی آمار تلفات جاده‌ای در آذربایجان‌غربی

سرهنگ کمال حسین‌زاده، رئیس پلیس راه آذربایجان‌غربی همچنین از افزایش 28 درصدی آمار تلفات جاده‌ای اشاره کرده و مهم‌ترین علت تصادفات در استان را توجه نکردن به جلو، سرعت غیرمجاز، خوردن، آشامیدن و صحبت کردن با تلفن همراه دانسته است.

رئیس پلیس راه آذربایجان‌غربی علت دیگر وقوع حوادث جاده‌ای در این استان را نبود خط‌کشی حاشیه جاده‌ها عنوان کرد و افزود: خط‌کشی حاشیه جاده‌ها باعث می‌شود که خودروها از مسیر خارج نشده و حریم جاده برای راننده مشخص باشد.

لزوم اصلاح و ایمن‌سازی دوربرگردان‌های جاده‌ای

یکی از مخاطبان باریش‌نیوز با نام کاربری هومن در پیامی با انتقاد از عدم توجه مسئولان به آمار تصادفات در استان نوشته است، آیا مسئولین با شنیدن اخبار تصادفات ناراحت نمی‌شوند! ما هر روز شاهد تصادفات شدید و مرگبار در داخل شهر و جاده‌های مواصلاتی هستیم.

این شهروند ادامه داده است: به طوری که حتی تقریباً هر روز تصادفات شدید و منجر به فوت حتی در داخل شهر اتفاق می‌افتد که با نصب دوربین کنترل سرعت و الزام رانندگان به رعایت سرعت مجاز می‌توان تا حد زیادی از این حوادث پیشگری کرد.

این مخاطب معتقد است؛ در بین جاده‌های مواصلاتی خطرناک ترین جاده، جاده سنتو است که عامل آن دوربرگردان های غیراستاندارد است که با صرف هزینه ناچیز قابل اصلاح هستند و به راحتی می‌توان دوربرگردان‌های این جاده را مانند جاده سلماس ایمن‌سازی کرد ولی متاسفانه مردم با جان هایشان باید بهای بی‌توجهی مسئولان را بدهند.

آذربایجان‌غربی بیش از 12 هزار کیلومتر جاده دارد که از این میزان، بیش از 3هزار و 500 کیلومتر جاده اصلی، فرعی، بزرگراه و آزادراه است، در جاده‌های استان سالانه حدود 500 نفر جان خود را از دست می‌دهند و افزون بر 10 برابر این عدد نیز مصدوم می‌شوند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید