16:03|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 10 دی 1398 - 07:47
کد خبر: 13613
باریش گزارش می‌دهد:

برف با آسمان ارومیه قهر است

آذربایجان‌غربی با قرارگیری در منطقه‌ای کوهستانی همیشه به عنوان یکی از مناطق خوش آب و هوا شناخته می‌شد، اما ارومیه بدون حضور در لیست شهرهای صنعتی موفق، با گورستان‌های صنعتی خود یدک‌کش عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران است.
برف با آسمان ارومیه قهر است

به گزارش  سرویس اجتماعی باریش: افزایش نگرانی‌های جهانی در رابطه با محیط زیست باعث تشکیل جنبش‌های اجتماعی برای بیدارسازی مسئولان ذیربط جهت کنترل گازهای گلخانه‌ای شده است، در حالی که در چند زمستان اخیر ارومیه بصورتی چراغ خاموش در حال حرکت به سمت آلودگی و مرتباً در حال دست و پنجه نرم کردن با غبار حبس شده روی آسمان شهر بوده است.

در سال جاری ارومیه در لیست آلوده‌ترین شهرهای کشور قرار گرفته است و حتی سلماس در برخی روزها گوی سبقت را از تهران همیشه آلوده ربود.

سعید موسوی، معاون نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان‌غربی در این رابطه گفت: طبق بررسی آماری انجام شده در سال جاری هوای ارومیه ۵۹ روز پاک، ۲۰۸ روز سالم و قابل قبول، ۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

ارومیه، شهر پاک سال‌های نه چندان دور به هیچ عنوان شایسته این آمار و ارقام نیست و انتظار می‌رود مسئولان فکری به حال وضعیت کنونی کنند. در آذربایجان‌غربی تا به امروز هیچ ارگان قدرتمندی توان دفاع کردن از حق محیط زیست را نداشته است و هیچ بخش دولتی‌ای خود را موظف به تدوین برنامه‌ای جهت کنترل آلودگی‌ها نمی‌داند و مسائل زیست محیطی جزء پشت گوش افتاده‌ترین امورات کلان استان است.

محمدرضا علیزاده امام‌زاده، رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در هفته گذشته گفت : در مسئله آلودگی هوا تقریبا همه اظهار نظر کردند ولی تاکنون طرحی جامع برای جلوگیری از آلودگی هوا مطرح نشده است.

تعطیل‌سازی مدارس جهت کنترل موقت آلودگی هوا روش کارآمد و جامعی به حساب نمی‌آید و در روزهای خاکستری امسال همه چشم به راه بارش‌ها و شست‌وشوی چهره غبارآلود شهر هستند درحالی که این نعمت الهی هم روی خود را از استان برگردانده است و به اصطلاح با قهر طبیعت روبرو هستیم.

اردلان محمدپور، رئیس اداره هواشناسی مهاباد در رابطه با بارش‌های سال جاری گفت: در پاییز امسال در مجموع ۶۶.۲ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شد که این مقدار در مقایسه با بارش‌های سال قبل ۵۸ درصد کاهش یافته است.

قهر طبیعت باید کاملا جدی گرفته شود چرا که چندین مرتبه پیش‌بینی‌های هواشناسی درست از آب در نیامدند و ارومیه بدون بارش برف کماکان در محاصره مناطق برفی قرار گرفته است.

عدم توجه به محیط زیست امکان دارد مشکلات بزرگتری ماورای مشکلات تنفسی به بارآورد، علت‌یابی رفتارهای غیرعادی طبیعت مانند خارج شدن از چرخه‌های اقلیمی گذشته و تجربه هوای بهاری در زمستان و کاهش بارش‌ها همت مسئولان را می‌طلبد که با گماشتن یک تیم تحقیقاتی مجرب جواب سوالات بی‌پاسخ را بیابند و متناسب با آن‌ها رفتارهای آلاینده تغییر اساسی یابند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید