11:37|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 10 دی 1398 - 05:19
کد خبر: 13609
باریش گزارش می‌دهد:

دستگاه‌های دیالیز در ارومیه عذاب جان بیماران شدند

دستگاه‌های دیالیز در یکی از بیمارستان‌های ارومیه از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند و بیماران را با مشکل جدی مواجه کرده است.
دستگاه‌های دیالیز در ارومیه عذاب جان بیماران شدند

به گزارش سرویس سلامت باریش‌نیوز، دیالیز، یکی از روش‌های درمان نارسایی‌های کلیوی است که باید از دستگاه‌های مجهز در این بخش برای تسهیل در درمان  بیماران استفاده کرد.
این درمان در درجه اول در بخش مراقبت‌های ویژه و برای افراد مبتلا به نارسایی حاد کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این روش که به عنوان هموفیلتراسیون شناخته می‌شود، از طریق دستگاه مخصوصی خون تصفیه می‌شود.
 سپس خون به همراه مایع جایگزین به بدن بر می‌گردد این روش معمولا هر روز و به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت انجام می‌شود.
براساس دریافت پیام‌های مردمی در پایگاه خبری باریش نیوز، گویا دستگاه‌های دیالیز در یکی از بیمارستان‌های  شهر ارومیه از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و بیماران در هنگام استفاده از این دستگاه‌ها درد بسیار زیادی را متحمل می‌شوند.
وضعیت نامناسب دستگاه‌های دیالیز قاتل جان بیماران شدند!
یکی از بیماران دیالیزی در تماس با دفتر خبری باریش نیوز، اظهار کرد: وضعیت دستگاه‌های دیالیز یکی از بیمارستان‌های شهر ارومیه اصلا مناسب نیست و بیماران به شدت دچار درد شدیدی هنگام استفاده از این دستگاه‌ها هستند.
این شهروند گفت: با توجه به اینکه در سن میانسالی قرار گرفته‌ام در هنگام استفاده از این دستگاه‌ها به شدت دچار ضعف بدنی و بی‌حال می‌شوم از مسئولان در خواست می‌شود تا این مشکل بسیار ضروری را حل نمایند.     
ماهانه ۱۵ هزار جلسه دیالیز در آذربایجان‌غربی صورت می‌گیرد 
در مهرماه سال جاری، لعیا صدیق‌راد، مدیر تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان‌غربی گفته است: یک‌هزار و ۳۰۰ بیمار دیالیزی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که با توجه به توان تولیدی داخل، مشکلی در تامین لوازم مصرفی آنان وجود ندارد.
این مسئول افزوده: فیلتر، ست، پودر مصرفی، سوزن‌های فیستولای وریدی و شریانی و محلول‌های همودیالیز از جمله لوازم مصرفی دیالیزی‌ها در آذربایجان‌غربی است که با اتکا به تولید داخل خریداری و مصرف می‌شود.
وی بیان کرده: ماهانه ۱۵ هزار جلسه دیالیز در آذربایجان‌غربی صورت می‌گیرد که با استفاده از لوازم تولید داخل همه آنها مورد حمایت تجهیزاتی است.
مدیر تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان‌غربی اظهار امیدواری کرد که در دیگر بخش‌ها نیز با اتکا به تولید داخل و استفاده از لوازم تولیدی کارخانه‌های داخلی، به استفاده ۱۰۰ درصدی از لوازم مصرفی و درمانی از ظرفیت داخلی دست یابیم.
احداث مرکز جدید دیالیز به دست خیرین در بیمارستان طالقانی ارومیه
جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی گفت: عملیات احداث ساختمان ۱۰۰ تخت‌خوابی خیّرساز دیالیز مرکز آموزشی و درمانی آیت‌الله طالقانی ارومیه آغاز شد.
وی افزود: این مرکز با تلاش خیّران عرصه سلامت استان در زمینی به مساحت یک‌هزار مترمربع احداث می‌شود.
وی ادامه داد: زیربنای این مرکز دیالیز سه‌هزار مترمربع در سه طبقه مجزا بوده و دستگاه‌های آن منطبق با آخرین فناوری و استاندارد بین‌المللی خرید می‌شود.
این مسئول گفت: برای احداث و راه‌اندازی این مرکز خیّرساز ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط خیّران سلامت آذربایجان‌غربی هزینه می‌شود.
آقازاده عنوان کرد: این ساختمان قابلیت توسعه به چهار هزار مترمربع را دارد که می‌تواند منجر به ارائه خدمات بهتر و بیشتر به بیماران دیالیزی استان شود.
وی افزود: براساس مطالعات انجام شده عملیات اسکلت‌بندی ساختمان ۱۰۰ تخت‌خوابی خیّرساز دیالیز، طی ۶ ماه آینده به اتمام می‌رسد.
وی ادامه داد: ساختمان ۱۰۰ تخت‌خوابی خیّرساز دیالیز مرکز آموزشی و درمانی آیت‌الله طالقانی ارومیه تا ۱۸ ماه آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود همچنین این مرکز برای حل مشکل بیماران دیالیزی راه‌اندازی می‌شود و در این راستا هر حمایتی را از خیران برای سرعت بخشی به امور انجام می‌دهیم.
دیالیز در طول یک ماه هزینه‌های زیادی را برای بیماران به وجود می‌آورد و از سوی دیگر وضعیت نامناسب دستگاه‌های دیالیز بیماران را با رنج و عذاب شدید همراه کرده است.
طبق گفته مسئولان متولی حدود یک‌هزار و ۳۰۰ بیمار دیالیزی در آذربایجان‌غربی وجود دارد و ضرورت دارد تا این بیماران از امکانات ویژه‌ای برای درمان برخوردار باشند.
امیدواریم تدابیر مسئولان متوالی در راستای رسیدگی به وضعیت بیماران دیالیزی به زودی اجرا شود تا بیش از این شاهد ضعف در حوزه درمان آذربایجان‌غربی نباشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید