15:41|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 09 دی 1398 - 09:55
کد خبر: 13603
رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با باریش نیوز،

ذخیره‌سازی خون بندناف تضمین سلامت فرزند

خانواده‌ها با ذخیره سازی خون بندناف فرزند خود می‌توانند سلامتی آن‌ها را تضمین کنند. با این خون که سلول‌های بنیادی فراوانی دارد و می توان بیش‌از 70 نوع بیماری را درمان کرد با بندناف دور انداخته می‎شود.
ذخیره‌سازی خون بندناف تضمین سلامت فرزند

محمدرضا سام، رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در رابطه با بانک خون بند ناف رویان و سلول‌های بنیادی اظهار کرد: سلول‌های بنیادی به عنوان مادر همه سلول‌ها محسوب می‌‍شود و می‌تواند طی یک فرایندی به سلول‌های تخصصی که عملکرد مشخصی دارند تبدیل شوند.
وی ادامه داد: معمولا انسان در تمام بافت‌های بدن خود مانند قلب، ریه، مغزاستخوان و مغز سلول‌های بنیادی دارد.
رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی توانایی درمان بسیاری از بیماری‌های بدخیم را دارند گفت: قابلیت تبدیل شدن آن به سلول‌های تخصصی باعث شده تا این سلول‌ها مورد توجه پزشکان قرار گیرد.
سام خاطر نشان کرد: بانک خون بندناف رویان در سال 1385 برای ذخیره سازی خون بندناف تاسیس شده و تا کنون در آذربایجان‌غربی حدود 4هزار نمونه و در کل کشور از مرز 120هزار نمونه گذشته است.
وی هدف تاسیس این مرکز را اینگونه بیان کرد: هدف آن است که بشود از این سلول‌ها برای درمان بیماری‌هایی با منشا خونی استفاده شود.
رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان‌غربی گفت: در خون بند ناف منبع غنی سلول‌های بنیادی وجود دارد که امروزه متوجه شدند که این سلول‌ها قابلیت درمان بیش از 70 نوع بیماری را فراهم می‌کنند و در کشور ما نیز بخش قابل توجهی  از این بیماری‌ها قابل درمان است.
سام با اشاره به شرایط عقد قرارداد ابراز کرد: در پایان ماه 8ام بارداری والدینی که تمایل به انجام این کار دارند با مراجعه به دفتر بانک خون و پر کردن فرم پزشکی، رضایت‌نامه و پرداخت 3میلیون و 400هزار تومان اقدام به عقد قرارداد می‌کنند.
وی ادامه داد: مبلغ بسیار کمی نیز در هر سال برای نگهداری این خونه دریافت ‌می‌شود.
رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان‌غربی با اشاره به شرایط تقسیط در پرداخت هزینه قرارداد اعلام کرد: بانک خون بندناف رویان برای اینکه مراجعه کنندگان دچار سختی نشوند آن‌ها را در صورت تمایل به بانک معرفی و پس از طی مراحل قانونی و دریافت وام مبلغ کمی را به صورت نقدی پرداخت می‌کندو یا تقسیط قرارداد خود را بصورت اقساط چکی پرداخت نمایند.
سام ادامه داد: اگر والدین توانایی مالی داشته باشند می‌توانند مبلغ را به صورت کامل پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه دانشمندان معتقد هستند که این سلولها قابلیت نگهداری تا 100 سال را هم دارند گفت: اولین نمونه ای که فریز شده 27 امین سال نگهداری خود را سپری میکند.
رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان‌غربی افزود: بعد از خونگیری از بند ناف در بیمارستان با کیسه‌های مخصوص ، نمونه به آزمایشگاه ارسال می شود و برخی آزمایش‌ها روی آن انجام می گردد تا از سلامت نمونه نگهداری شده اطمینان حاصل شود.
سام افزود: خون ذخیره شده در درجه اول برای خود شخص و در مرحله دوم  در صورت داشتن تطابق ژنتیکی برای خانواده درجه یک قابل استفاده است.
وی اظهار کرد: خون بندناف به صورت خصوصی ذخیره شده و در اختیار کسی قرار داده نمی‌شود مگر اینکه خانواده رضایت دهد و تنها در این حالت خون در اختیار فرد نیازمند قرار می‌گیرد.
رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان‌غربی گفت: خون بندناف قابلیت یکبار استفاده را دارد و این خون به نام خود شخص در دمای منفی 196 درجه نگهداری می‌شود، خانواده‌ها با ذخیره سازی خون بندناف فرزند خود می‌توانند سلامتی آن‌ها را تضمین کنند زیرا این خون با بندناف دور انداخته می‎شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید