17:21|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 08 دی 1398 - 07:01
کد خبر: 13596

شیرینی مدرسه برای دانش‌آموزان تلخ می‌شود

مدت‌ها است که دیگر به هیچ معاون و مربی اجازه تنبیه بدنی دانش‌آموزان را نمی‌دهند اما بازهم جزو خبرهایی است که هر چند وقت یک بار مایه تعجب می‌شود، اما با مراجعه مختصر به آیین نامه مدارس می‌توان حد و مرز تنبیه دانش آموز توسط معلم را پیدا کرد.
شیرینی مدرسه برای دانش‌آموزان تلخ می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، در زندگی کنونی تنبیه بدنی آن‌هم در محیط‌های آموزشی و تربیتی دیگر هیج جایی ندارد و برای همگان یک اتفاق عجیب و غیر قابل هضم به نظر می‌آید اما هنوز هم می‌شود معلم‌هایی را پیدا کرد که به این شیوه بی‌رحمانه معتقدند.

آیین‌نامه مدارس، آیین‌نامه‌ای است که در سال 1372 به تصویب رسیده است و در طی این چند سال در مدارس ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، آیین‌نامه‌ای که با وجود کلی‌گویی‌های فراوان، مبهم بودن، ندادن راه‌حل مشخص به معلمان و کادر آموزشی، آنقدر کارایی دارد که بشود از آن این گونه برداشت کرد که تنبیه بدنی و آزار جسمی و روحی دانش آموزان در آن تخلف محسوب می‌شود تا جایی که اگر نگاهی به ماده‌های این آیین‌نامه بیندازید خواهید فهمید که در طول همه این سال‌ها در بیشتر موارد و در بسیاری از مدارس هیچ گونه از این موارد رعایت نمی‌شود.

حتی ماده 77 آیین‌نامه می‌گوید، اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش آموزان تبعیض و استثنایی قائل شد.

ماده 76 آیین نامه به این موضوع اشاره می‌کند که تذکر و اخطار شفاهی باید به‌طور خصوصی باشد و در صورت عمومی شدن، این تذکر باید فقط در حضور دانش آموزان کلاس مربوط انجام شود.

از دیگر نکاتی که در آیین‌نامه مدارس به آن تأکید زیادی شده بحث حفظ آبرو و عزت‌نفس دانش آموزان است.

کافی است به سراغ بخشی از ماده 81 این آیین‌نامه بروید، جایی که در آن به این نکته اشاره شده که در اجرای تنبیه، آبروی دانش‌آموز حفظ شود و از تنبیه در حضور جمع جز در موارد ضروری اجتناب گردد.

این در حالی است که بسیاری از ما در طول چند سال اخیر نه تنها شاهد تنبیه بدنی معلمان در مدارس مختلف کشور بودیم که حتی هرازگاهی در مواردی شاهد دست‌به‌دست شدن فیلم‌هایی در فضای مجازی بوده‌ایم که هیچ ‌کدام از آن‌ها دربرگیرنده این بخش از آیین‌نامه نبودند.

در حال حاضر پیام‌هایی از اولیای یکی از مدارس ارومیه دریافت کردیم نشان از تنبیه بدنی معلم آن‌ها می‌دهد.

مربی اجازه تنبیه بدنی ندارد

به گفته اولیای یکی از دانش‌آموزان و مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت، کودکان شیطنت‌های بسیاری می‌کنند اما هیچ مربی و معاونی اجازه ندارد دانش‌آموزان را تنبیه کند آن هم تنبیه بدنی، روز گذشته مربی تربیت‌بدنی گوش فرزندم را به نحوی پیچانده است که گوش فرزندم باد کرده بود.

این شهروند خواستار آن شد که مسئولین ذی‌ربط به نحوه برخورد معلمان و مربیان مدارس با دانش آموزان که هر کدام خلق و خوی های متفاوتی دارند، نظارت جدی تری داشته باشند.

با توجه به این گفته‌ها خبرنگار باریش نیوز موضوع را به اطلاع مسئولین روابط عمومی سازمان مربوطه رساند گرچه روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی اعلام کرد که موضوع را پیگیری می‌کند، اما باید این نکته را متذکر شد که در اصل این قبیل رفتارها هستند که دانش آموزان را به جای جذب در محیط‌های مدارس از آن فراری می دهند و بدون شک عواقب و پیامدهای اجتماعی فرار از محیط‍‌های آموزشی دامنگیر خانواده و جامعه می‌شود که مقصر ابتدایی ان را باید در مدارس جستجو کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید