13:38|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 07 دی 1398 - 09:25
کد خبر: 13594
مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با باریش نیوز:

205 هزار نفر در استان مبتلا به دیابت هستند

افراد چاق باید 10 درصد وزن خود را کمتر کنند زیرا این اقدام 60 درصد از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کنند.
205 هزار نفر در استان مبتلا به دیابت هستند

معصوم اناری، مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در رابطه با نرخ رشد میانگین دیابت در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: آمار افراد مبتلا به دیابت با توجه به آمار سال‌های گذاشته حدود 20 الی 25 درصد افزایش داشته است که نسبت به استان‎های دیگر بهتر است.

وی ادامه داد: خوراک تنها دلیل مبتلا شدن به دیابت نیست و عواملی مانند سبک‌های غلط زندگی، رشد چاقی و بی تحرکی باعث افزایش شیوع دیابت است.

مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان‌غربی در رابطه با آمار دیابتی‌های استان خاطر نشان کرد: باتوجه به سرشماری‌های گذشته در استان حدود 205هزار نفر  و در ارومیه حدود 67 الی 70 هزار نفر به دیابت مبتلا شدند.

اناری در رابطه  با انسولین‌هایی که در گمرک مانده بود گفت: نوعی از انسولین‌های قلمی به نام نووراپید کمیاب شده و در گمرک مانده بود، ولی به‌عوض آن‌ انسولین‌های قلمی اپیدرا در بازار پخش شد.

وی افزود: این نوع انسولین مورد استقبال افراد قرار نگرفت ولی بالاجبار از آن استفاده کردند.

مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان‌غربی در رابطه با شرایط نگهداری انسولین عنوان کرد: انسولین‌ها در گمرک و در یخچال‌ها و کانتینر‌های یخچالدار مخصوص نگهداری شدند و اگر غیر از این بود نمی‌توانستیم از آن استفاده کنیم.

اناری با بیان اینکه در کلاس‌های اموزشی توصیه‌هایی به افراد می‌کنیم، اظهار کرد: در این کلاس‌ها به افراد توصیه می‌شود که حتما تحرک داشته باشند، از فست فودها و روغن‌های اشباع شده، غذاهای آماده و محصولاتی که رنگ و روی جذاب دارند دوری کرده و از غذاهای خانگی استفاده کنند.

وی ادامه داد: افراد باید از خوردن غذاهای پرنمک، پرشکر و پرچرب خودداری و خوراک خود را به سمت غذاهای فیبر دار، سبزیجات و میوه‌ها ببرند.

اناری گفت: افراد چاق باید 10 درصد وزن خود را کمتر کنند زیرا این اقدام 60 درصد از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کنند.

مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اگر کسانی دیابت‌های ارثی دارند می‌توانند با رعایت غذایی و ورزش و تحرکات مبتلا شدن به دیابت‌های ارثی را به عقب بندازند یا حتی این ژن‌هارا سرکوب کنند اعلام کرد: دیابت همیشه خطرآفرین است پس باید آموزش‌های لازم به افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند داده شود تا پیشگیری‌های زیادی شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید